Succé för Gröna Lunds mobilbiljetter

För tredje året i rad ökar upplevelsekoncernen Parks and Resorts sin digitala försäljning av entrébiljetter och säsongskort. Parks and Resorts omfattar nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Störst är ökningen för Gröna Lund där onlineförsäljningen fördubblats tre år i rad.

- Vi ser en stadig ökning av mobil e-handel. Parks and Resorts är en föregångare som framgångsrikt anpassat sin försäljning till den mobila konsumenten, vilket uppenbart är något deras kunder efterfrågar, säger Christian Zanders, vd, Jetshop.

En anledning till den explosionsartade försäljningsökningen via nätet är att det sedan den första juni i år finns möjlighet till digital leverans av biljetterna.

- Vi såg att det fanns stor efterfrågan på att kunna få sina biljetter levererade direkt i mobiltelefonen, säger Christer Fogelmarck, Marknadsdirektör på Parks and Resorts. Med hjälp av Jetshop har vi även förbättrat försäljningsflödet i vår webshop för att göra det smidigare för våra besökare att köpa och använda sina biljetter. När besökaren kommer till entrén tar man helt enkelt upp sin mobiltelefon och visar upp den för en scanner. Det är både enkelt och effektivt.”

87 procent föredrar digital leverans av sin biljett

Bland koncernens nöjesparker är det hela 68 procent av de som handlat sin entrébiljett på nätet som väljer digital leverans vid biljettköp. Tittar man på respektive park så ligger Gröna Lund i topp med 87 procent medan Kolmården har 45 procent digitala leveranser.

25 procent av alla köp sker genom en mobiltelefon

Parks and Resorts webshopar finns också i mobilanpassade versioner. I genomsnitt är var fjärde biljett köpt via en mobiltelefon och i Skara Sommarlands webshop är det hela 34 procent.

Mer information om Parks and Resorts
Tina Landelius, Informationsansvarig
Telefon: +46 10-708 7110
E-post: tina.landelius@parksandresorts.com

Mer information om Jetshop
Christian Zanders: vd för Jetshop
Telefon: +46 707-76 60 76
E-post: christian.zanders@jetshop.se

Om Parks and Resorts

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där ca 2 200 säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2012 omsatte Parks and Resorts ca 920 miljoner SEK.

Jetshop utvecklar och marknadsför Nordens största e-handelssystem Jetshop Commerce. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till en ledande partner för e-handel inom e-handelssystem, strategisk rådgivning, finansiella tjänster samt tjänster inom digital marknadsföring för att utveckla kundernas handel och kundrelationer. 3 000 företag använder i dag system levererade av Jetshop. Under 2013 sker köp till ett värde överstigande 2 miljarder SEK i butiker som använder Jetshop Commerce. I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010. Jetshop har även högsta (trippel-A) kreditbetyg enligt Soliditet.

Jetshop har ca 60 medarbetare vid kontor i Sverige, Norge & Polen.

Christian Zanders, vd för Jetshop