Första spadtaget för nya driftområdet på Arlanda

Sedan 1999 har JM Entreprenad byggt åt Swedavia på Arlanda, och idag sattes spaden i marken för Arlandas nya driftområde – ett modernt, funktionellt och miljöanpassat driftområde för flygplatsens fordon.

JM Entreprenad har fått förtroendet att svara för ny- och ombyggnationen, som ska BREEAM/CEEQUAL-klassas. Entreprenaden omfattar en ombyggnad av 20 000 kvadratmeter, samt uppförande av 13 byggnader med en total yta om 26 000 kvadratmeter. Entreprenadområdets yta uppgår till 125 000 kvadratmeter där omfattande markberedning kommer att ske.

– Vi är mycket glada över förtroendet att få vara en part i denna första stora del av Arlandas omvandling. Vårt samarbete med Swedavia sträcker sig så långt som 17 år tillbaka i tiden, och detta är ett i raden av många projekt i samverkan. Genom utvecklingen av det nya driftområdet bidrar vi dessutom till Swedavias vision att tillsammans föra världen närmare, säger Peter Neuberg, VD för JM Entreprenad.

Det nya driftområdet, som planeras vara klart till sommaren 2018, möjliggör inte bara en effektiv flygoperation, utan ska också ge plats åt kommande utveckling av flygplatsen. Totalt under perioden 2014-2043 uppskattas investeringsvolymen för terminalutvecklingen till drygt 13 miljarder kronor, varav ca 760 miljoner kronor avser det nya driftområdet.

Det känns väldigt spännande att påbörja arbetet med det nya driftområdet då det är en viktig del av Arlandas utveckling. I och med att vi bygger ut och bygger om kan vi stärka tillgängligheten och möta de kapacitetsutmaningar som väntar. Vi ser fram emot samarbetet med JM Entreprenad, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Peter Neuberg, VD JM Entreprenad, 08-782 13 75
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.