Köttfria måndagar för JM

Som ett led i JMs hållbarhetsarbete vill vi att maten vi får i oss är lika hållbar som övriga delar av verksamheten. Från och med februari serveras därför inget kött på måndagar på huvudkontoret i Solna, varken till frukost, fika eller lunch.

Utöver det har vi i samarbete med Sabis som driver vår restaurang på huvudkontoret i Solna gjort följande justeringar:

• MSC*-certifiering av restaurangen
  • Härtappat vatten
  • Svensk kyckling
  • Svenskt fläskkött
  • KRAV-märkt högrev
  • Servera nötkött en gång i veckan

* MSC = Marine Stewardship Council. Miljömärkning och certifiering av fisk och skaldjur

– Det är väldigt roligt att vi tillsammans med JM får möjligheten att se över restaurangens erbjudanden utifrån ett miljöperspektiv. Vi på Sabis är glada att JM vill tar steget att inte servera kött på måndagar. Det gör restaurangen, tillsammans med övriga åtgärder, till vår bästa ur en hållbarhetsaspekt, säger Katrina Wallroth Ström, driftschef på Sabis.

Produktion, transport och tillredning av mat står för mer än en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser. Vi vet att vi kan påverka klimatet långsiktigt genom vad vi väljer att äta varje dag. Därför väljer vi att tillsammans med Sabis arbeta aktivt med vad som serveras på huvudkontoret i Solna. Allt för att skapa en hållbar framtid och tillsammans göra skillnad.

– Matproduktionen står för en stor del av utsläppen och därför känns det viktigt att vi ser över även denna del, trots att det inte är en del av vår kärnverksamhet, säger Per Löfgren, hållbarhetschef på JM.

Den långsiktiga målsättningen om en hållbar utveckling innebär en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.