Allt fler kommuner och myndigheter använder JobMatch Talent

JobMatch Talent är ett av två personlighetstester som blivit certifierade av DNV GL för den svenska marknaden. Det har lett till att allt fler av Sveriges kommuner använder testet för rekrytering, kompetensutveckling och ledarskapsutveckling.

– Vi har använt JobMatch Talent i vår verksamhet i närmare tio år och det är en viktig del av vårt rekryteringsarbete. Utifrån vad vi söker kan vi själva skapa en profil som sedan matchas med de sökande, det fungerar utmärkt, säger Eivor Lindahl, HR-strateg på Färgelanda kommun.

Klaus Olsen, vd JobMatch Sweden

I dagsläget vänder sig 67 av Sveriges kommuner till JobMatch Swedens arbetspsykologiska personlighetstest för bland annat rekrytering och kompetensutveckling. En av dem är Färgelanda kommun som främst använder testet för rekrytering av nyckelpersoner.

– I verksamheten använder vi JobMatch Talent främst för rekrytering av chefer. Vi arbetar efter en kompetensbaserad process där testet är en viktig del.

JobMatch Talent blev under 2015 det första personlighetstestet i Sverige att certifieras av det internationella certifieringsorganet DNV GL. En certifiering av DNV GL innebär att testet uppfyller EFPA:s, den europeiska föreningen för nationella psykologföreningar, krav på tydlighet, vetenskaplighet och att testet fungerar för det som leverantören hävdar.

– Certifieringen från DNV GL är viktig eftersom det ger oss trygghet i att JobMatch Talent verkligen fungerar. Det tillsammans med att kommunen arbetat med verktyget i närmare tio år gör att vi vet att resultaten går att lita på, säger Eivor Lindahl.

För JobMatch Sweden är just kommuner och myndigheter en växande kundgrupp. Över hundra enskilda förvaltningar i Sveriges kommuner använder idag JobMatch Talent.

– JobMatch Talent är kvalitetsgranskat och certifierat av DNV GL, en kvalitetsstämpel som väger tungt i den offentliga sektorn. Sedan är verktyget enkelt att använda och ger pedagogiska och lättolkade resultatrapporter. Det är två stora anledningar till att många kommuner och länsstyrelser vänder sig till oss, säger Klaus Olsen, vd för JobMatch Sweden.

Läs mer om JobMatch Talents certifiering

JobMatch Talent nyhetsrum

Jobmatch Sweden hjälper företag att lära känna sina medarbetare med hjälp av det arbetspsykologiska testsystemet Jobmatch Talent. Resultaten används för att rekrytera eller utveckla medarbetare. Testet lanserades år 2000, har tills idag gjorts av över 30 000 personer och är certifierat av DNV enligt EFPA. Jobmatch Talent ägs och marknadsförs av Jobmatch Sweden AB, huvudkontoret ligger i Göteborg. www.jobmatchtalent.com/sv

JobMatch Talent är kvalitetsgranskat och certifierat av DNV GL, en kvalitetsstämpel som väger tungt i den offentliga sektorn. Sedan är verktyget enkelt att använda och ger pedagogiska och lättolkade resultatrapporter. Det är två stora anledningar till att många kommuner och länsstyrelser vänder sig till oss.
Klaus Olsen, vd JobMatch Sweden