Med hjälp av JobMatch Talent har vi lyckats med alla rekryteringar

Pite Havsbad Group är en hotellkoncern med fokus på turism och möten i norra Sverige. Företaget är en av Norrlands största privata arbetsgivare med 490 heltidsanställda och 400 deltidsanställda. När en viktig nyrekrytering skulle göras i början av 2012 kontaktade man JobMatch Sweden för att få vägledning. Rekryteringen ledde vidare till ett fortsatt samarbete och nu använder Pite Havsbad JobMatch Talent-verktyget för alla rekryteringar på ledningsnivå och för att utveckla ledningsgruppen.

– Vi använder JobMatch Talent för att förstå vilka kompetenser och personligheter som vi behöver få in i organisationen. Det handlar om att kunna rekrytera rätt person på rätt plats och att känna sig säker i besluten, säger Monika Larsson, ekonomichef på Pite Havsbad.

I en rekryteringsprocess idag används alltid JobMatch Talent-testet på de två-tre slutliga kandidaterna. Resultatet analyseras och kandidaternas egenskaper inom 30 olika områden kartläggs, vilket också blir det stöd som behövs för att slutligen avgöra vem av de sökande som är mest lämpad. Och när en hotellchef ska rekryteras jämförs dessutom resultatet med en av Jobmatch Talents specifika kravprofiler med önskvärda egenskaper för en hotellchef. Eftersom det är lika viktigt hur den nyanställda passar in i gruppen och kompletterar de övriga blir JobMatch Talent även här ett bra stöd för att värdera och diskutera kandidaternas lämplighet.

– JobMatch Talent hjälper oss att se vilka egenskaper och personligheter kandidaterna har, hur de reagerar på olika situationer och hur de löser konflikter. Testresultatet är också en hjälp till att ställa rätt frågor i intervjuerna. Vi vill ha en bra mix av personer på våra hotell. Dessutom är alla våra hotell olika och kräver olika typer av chefer.

Verktyget används även internt på Pite Havsbad. Ledningsgruppen använder JobMatch Talent för att stärka gruppen och se över hur de ska arbeta för att bemöta personalen på bästa sätt. Under en dag samlades alla hotellchefer för att arbeta med JobMatch. Alla gjorde testet och tillsammans i gruppen gick de sedan igenom de analyserade testresultaten.

– Det var en väldigt positiv upplevelse. Nu kan vi dra nytta av våra olikheter på rätt sätt. Med hjälp av JobMatch Talent har vi blivit medvetna om varandras olika egenskaper; var och en av oss har kunnat blomma ut lite mer, säger Monika Larsson.

Klaus Olsen, vd JobMatch Sweden AB, 070-190 20 40, Klaus.Olsen@jobmatchtalent.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig JobMatch Sweden, 070-445 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

JobMatch hjälper företag att lära känna sina medarbetare med hjälp av träffsäkra arbetspsykologiska tester. Resultaten används för att rekrytera eller utveckla medarbetare. Verksamheten startades år 2009 har idag 10 kunniga medarbetare. Huvudkontoret ligger i Göteborg. www.jobmatchtalent.com/sv