”Inom ett år är vi störst i världen”

Report this content

Framtiden inom social rekrytering har sitt fäste i Göteborg. Jobtip är tillväxtföretaget som erbjuder rekryteringstjänster och employer branding på sociala medier. Sedan 2014 har företaget vuxit snabbare än någonsin och tagit grepp om den nordiska marknaden, nu är siktet inställt på den globala marknaden.

– Vi hittar och kommunicerar med kandidater som har helt rätt profil för våra kunder, på så sätt ger vi ett stort mervärde. Potentialen för oss att växa är enorm, nästa år ska vi öka omsättningen med 40 procent och anställa 25 nya medarbetare bara i Sverige, säger Ali Farshid, vd på Jobtip.

Ali Farshid, vd på Jobtip

Jobtip effektiviserar kundernas rekryteringsprocess med rätt teknik och engagerade medarbetare. Skräddarsydda annonser riktas till kandidater som är intresserade av kundens verksamhet och når både potentiella kandidater och de som för tillfället inte aktivt är ute och söker jobb.

– Med vårt verktyg når annonserna även passivt arbetssökande, de som inte aktivt söker efter jobb men ändå är intresserade av ett karriärkliv. Med visuellt attraktiva jobbannonser som är anpassade för målgruppen når vi kandidater som helt matchar kundens kravprofil, säger Ali Farshid.

Jobtip startade 2007 och erbjöd då rekrytering på webben, dagens inriktning mot sociala medier började 2014. Idag har företaget 80 anställda och är ledande inom social rekrytering.

– Målsättningen är att bli en internationell aktör, vi har läge att kunna bli störst i världen. Under 2018 ska vi öka omsättningen med 40 procent och rekrytera 20–25 nya medarbetare bara i Sverige.

Den globala marknaden är redo

Social rekrytering är idag en liten del av rekryteringsmarknaden, men potentialen är stor.

– Dagens arbetssökande är aktiva på sociala medier, där når vi personer oavsett yrkesroll eller skede i livet. Rörligheten ökar och för att rekrytera bra idag måste du också attrahera.

Jobtip har huvudkontor i Göteborg, med kunder i hela Norden. Rekryteringsföretaget har även kunder i USA och 2 januari 2018 öppnade Jobtip kontor i San Diego.

– Sverige ligger i framkant med social rekrytering och företag tar steget ut mot sociala medier mer och mer. Vår produkt fungerar i hela världen, nu satsar vi på att växa internationellt. Vi är inte ens i närheten av våra guldår, säger Ali Farshid.

Navet i verksamheten - tekniken

Jobtips tekniska plattform som styr annonseringen är nyckeln för att lyckas.

– Vi gör konstant förbättringar för att tillgodose kundernas behov. Med stark teknik i ryggen kan vi snabbt anpassa oss till marknaden och ge kunderna den bästa exponeringen. Tillsammans med att alltid ställa höga krav på oss själva levererar vi rekryteringsvärde i världsklass.

På Jobtip arbetar personer med blandad kompetens såsom säljare, tekniker, textskrivare och grafiska designers. Jobtip tar ett helhetsansvar för kundernas annonser och erbjuder, förutom annonser med precision även paketerade annonser, retargeting och employer branding-kommunikation.

– Jobtip arbetar öppet och ärligt, allt för att kunderna ska känna trygghet och lita på att vi levererar. Vi vill alltid hitta nya sätt att nå kandidater på, det gör att vi sticker ut och är bäst på marknaden, säger Ali Farshid, vd på Jobtip.

Ali Farshid, vd, ali.farshid@jobtip.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Jobtip erbjuder rekryteringstjänster och Employer Branding på sociala medier till stora och små arbetsgivare. Verksamheten startade 2007 och har 80 anställda. Jobtip är ett tillväxtföretag, omsatte 35 miljoner i Sverige 2017 och har kontor i Stockholm, San Diego (USA) och huvudkontor i Göteborg. https://jobtip.se/

Taggar:

Citat

Sverige ligger i framkant med social rekrytering och företag tar steget ut mot sociala medier mer och mer. Vår produkt fungerar i hela världen, nu satsar vi på att växa internationellt. Vi är inte ens i närheten av våra guldår.
Ali Farshid, vd på Jobtip