Jobtip dubblar omsättningen – för tredje året i rad

Report this content

Framgångarna fortsätter för Jobtip som avslutar 2017 på topp med en omsättning på 35 miljoner och drygt 80 anställda. Det blir tredje året i rad som Jobtip fördubblar omsättningen och antal anställda, som nu fortsätter att investera – i januari öppnar första kontoret i USA.

– Året överträffade alla mål, vi har våra duktiga medarbetare att tacka för deras riktiga kämpaglöd. Vi hoppas såklart på att dubbla omsättningen i år igen, nu fokuserar vi på internationell expansion, säger Ali Farshid, vd på Jobtip.

Ali Farshid, vd på Jobtip.

Under 2017 har Jobtip förmedlat cirka 6200 rekryteringannonser och hjälpt över 1000 företag att hitta sin nya kandidat. Nyckeln till framgången är engagerade medarbetare som ger en personlig service till alla kunder och en bra teknisk plattform för att skicka ut annonserna och hitta rätt kandidater.

– Vi arbetar mycket med Employer Branding och Job Branding. För att rekrytera idag, och hitta framförallt de passivt arbetssökande, behöver företag framhäva sina unika fördelar och tala till sin potentiella kandidat. Där är vi starka.

Jobtip har idag kunder i hela Norden, USA och Europa. Året avslutades med att slå alla säljrekord trots relativt få antal arbetsdagar. Hösten är enligt Ali en aktiv månad för rekrytering.

– Sommarperioderna sjunker företags benägenhet att rekrytera, men det ökar under senhöst och jul. Då vill man stärka upp för nya satsningar, något som också spelar väl med att användandet av sociala medier ökar under julledigheten. Det gör att Jobtip kan erbjuda goda möjligheter att hitta rätt kandidat.

Jobtip har byggt för framtiden

Trots de stora framgångarna blir det ingen vinst för Jobtip. Alla intäkter har återinvesterats i företaget för att ta fram nya säljstödsystem, system till marknadsavdelningen, utveckla den tekniska plattformen och nya rekryteringar till bolaget.

– Nu blickar vi mot en internationalisering. I januari öppnade vårt nya kontor i San Diego, USA, vi ska bli störst inom social rekrytering och en globalt erkänd aktör. Vi har dessutom här i Sverige anställt norsk- och engelsktalande säljare som specifikt arbetar mot Norge och Storbritannien.

Ökad konkurrens oroar inte Jobtip

Hela tiden gör Jobtip satsningar på den tekniska plattformen, utvecklingsavdelningen är idag 15 personer, där fyra av dessa sitter i Polen. Jobtips mål är att ha örat mot marken för att fortsätta vara innovativa och reagera på de sociala mediernas förändrade förutsättningar.

– Vi ser att allt fler aktörer erbjuder rekrytering via sociala medier, men vi har expertisen och ett unikt verktyg som ger oss en stor fördel.

Ali är positiv för 2018.

– Det är klart att vi hoppas på dubblad omsättning i år igen. Målsättningen är att i slutet av 2018 omsätta 50 miljoner i Sverige inom rekrytering på sociala medier, som är vårt största affärsområde. Sedan vill vi också anställa minst 20 nya medarbetare. Vi satsar stort och ska bli störst, säger Ali Farshid.

Ali Farshid, vd, ali.farshid@jobtip.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Jobtip erbjuder rekryteringstjänster och Employer Branding på sociala medier till stora och små arbetsgivare. Verksamheten startade 2007 och har 80 anställda. Jobtip är ett tillväxtföretag, omsatte 35 miljoner i Sverige 2017 och har kontor i Stockholm, San Diego (USA) och huvudkontor i Göteborg. https://jobtip.se/

Taggar:

Citat