John Mattson inviger offentlig konst i bostadshus i Dalénum

I helgen invigs konstverken i entréerna till John Mattsons nya fastighet i Dalénum. I åtta av trapphusen har fotografier av Lidingöbon Denise Grünstein och målningar av Roger Metto installerats. Kvarterets gemensamma innergård är platsen för en skulptur i form av en ek, formgiven av Johan Paaltzow. På lördag den 23 april bjuder John Mattson in till vernissage för allmänhet och hyresgäster. Invigningen sker under Lidingös konsthelg och förhoppningen är att många besökare ska hitta in till innergården i Dalénum.

Offentlig konst höjer boendekvaliteten
Genom att omsorgsfullt välja konstverk till sina fastigheter vill John Mattson visa hur offentlig konst i samklang med arkitekturen kan bidra till att skapa trivsamma och hållbara miljöer för boende och besökare.

– John Mattson har en lång tradition av att beställa unika konstverk till husen och vi för den ambitionen vidare i såväl nybyggnationer som renoverade fastigheter, säger Siv Malmgren, vd John Mattson. Konsten kan tillföra stora värden i form av trivsel och stolthet över boendet.

Glänsande ek i aluminium och stål
Skulpturen Ek-O av konstnären Johan Paalzow är ett nästan fem meter högt träd i rostfritt stål, aluminium och polyester på innergården i John Mattsons fastighet i Dalénum. Inspirationen är hämtad från ekbacken som knyter samman Dalénum med närliggande Larsberg.

– Larsberg med sin ekbacke och promenadstråk länkar samman det gamla Lidingö med det nya. Jag brukar leta efter sådan inspiration, där skulpturernas form och innehåll speglar sin omgivning och de intryck vi omger oss med, säger Johan Paalzow som bland annat medverkade i Vårsalongen 2016.

Vernissaget är öppet för alla och pågår kl 12.00-17.00 lördagen den 23 april 2016.
Plats: Innergården i kvarteret Periskopvägen/Ackumulatorvägen/Agavägen i Dalénum, Lidingö.

Läs mer om Lidingö konsthelg www.lidingokonstnarer.se