Delårsrapport Q3 2016

Siffror i sammandrag

januari – september 2016

Januari – september 2016 jämfört med motsvarande period 2015:

•  Nettoomsättning: KSEK 5 406 (KSEK 5 846)

•  Resultatet efter finansiella poster: *KSEK -1 008 (**KSEK -936)

** Resultatet är belastat med emissionskostnader om KSEK -255

•  Resultatet per aktie*: SEK -0,11 (SEK -0,10)

* Beräknat på 9 577 366 aktier (9 577 366 aktier)

juli-september 2016

Tredje kvartalet 2016 jämfört med motsvarande kvartal 2015:

•  Nettoomsättning: KSEK 1 936 (KSEK 2 113)

•  Resultatet efter finansnetto: *KSEK -230 (KSEK -167)
  •  *Resultatet är belastat med extraordinära kostnader på KSek -100 för specifikation av ny produktgeneration
  •  Resultatet per aktie*: SEK -0,02 (SEK -0,02)

* Beräknat på 9 577 366 aktier (9 577 366 aktier)

VD har ordet

Med redan tagna affärer under hösten räknar vi att vid årets slut ligga på ungefär samma omsättning som föregående år. Det är vi nöjda med då den kund som genererade 40% av vår omsättning under föregående år dramatiskt dragit ner sina inköp och har i år endast stått för cirka 1,8% av omsättningen. Den underliggande tillväxten är med andra ord stark och vi är mindre känsliga idag då en storkund ersatts med flera mindre. Resultatet är även det sämre för kvartalet än motsvarande period förra året, närmare bestämt cirka 60 KSek. Värt att notera är att kvartalet belastats med cirka 100 Ksek av engångskaraktär hänförliga till specifikationen av vår nya produktgeneration. Operativt resultat för perioden är med andra ord bättre än motsvarande period förra året trots de minskade volymerna från storkunden.

Under kvartalet har vi sett ett kraftigt ökat intresse från framförallt spelföretag där vi som kommunicerats tidigare, på kort tid, har tagit in order motsvarande 3,5 Msek i årsvolym vid fullt utnyttjande. Värt att notera är att intresset fortsätter öka och vi räknar med att kunna offentliggöra ett antal nya spelbolag under innevarande kvartal. Det är mycket glädjande att en del av introduktionerna till nya kunder kommer från befintliga kunder som rekommenderat oss utifrån sin kundnöjdhet. Vi betraktar oss idag som ett starkt varumärke inom detta segment.

Vi har under en längre tid planerat för vår nästa produktgeneration och medvetet varit försiktiga med våra investeringar under denna tid. Nu har vi en tydlig bild av hur vi ska ta oss vidare för att dra nytta av de trender som finns gällande mobilanvändning och kommer under det kommande 6-12 månaderna att investera en stor del av den kassa vi skaffade oss i samband med förra nyemissionen för att säkerställa de kvalitetskrav och den tillväxt som vi ser framför oss.

Vårt mål är en kraftig omsättningsökning fram till 2018 och det innebär att dessa investeringar måste göras nu. Investeringarna kommer fokusera på användarvänlighet, utökad funktionalitet, förbättrade möjligheter till integration med andra system samt våra möjligheter att påverka våra inköpspriser. Det är ett omfattande arbete som kommer kräva mycket av oss och det är bland annat därför vi ökat vår bemanning så att det viktiga säljarbetet inte blir lidande.

Fokus under Q4 kommer att läggas på strategisk försäljning inom våra utvalda marknadssegment samt produktutveckling. Q4 är traditionellt starka månader för oss med höjdpunkter som Black Friday, Cyber Monday och givetvis julhandeln.

Vi siktar in oss på ett spännande kommande kvartal där vi sätter startskottet för nästa produktgeneration aktiverar många nya kunder samt ser fram mot ovan nämnda högtidsdagar.

Med vänliga hälsningar,

Rutger Lindquist

VD, Jojka Communications AB (publ)

Väsentliga händelser under perioden