Slitstark utrustning för skog, mark och trädgård

Högupplösta bilder finns på: www.jonsered.se

Sågskyddskläder med nytt stretchmaterial Jonsered har utvecklat ett nytt stretchmaterial, så kallat 4-vägsstretch, till sina sågskyddskläder. Designen är oförändrad men det nya materialet är slätare och tåligare än tidigare. – Sågspån och snö fastnar inte lika lätt som förr vilket gör att plaggen håller sig torra och rena längre. Och sågskyddet är förstås lika effektivt som tidigare, berättar Tobias Ceder, Produktchef tillbehör och reservdelar på Jonsered. I Jonsereds sortiment finns två skyddsbyxor och en skogsjacka med det nya stretchmaterialet. Kläderna är välventilerade och smidiga vilket ger användaren god rörlighet och hög komfort. Målgruppen är framförallt professionella skogsarbetare men även privatpersoner som använder sin motorsåg med jämna mellanrum. – Jonsereds sågskyddsbyxor har inbyggt sågskydd med långa fibrer som reducerar kedjehastigheten om kedjan tränger igenom yttertyget. Men man ska vara medveten om att det inte finns några skyddskläder som kan garantera ett hundraprocentigt skydd. Det är viktigt att användaren har rätt arbetsteknik och alltid följer gällande säkerhetsinstruktioner, understryker Tobias Ceder. Rekommenderad skyddsutrusning vid motorsågsarbete • Hjälm med hörselskydd och visir. • Sågskyddsbyxor. • Kängor/stövlar med ståltåhätta, sågskydd och grovmönstrad sula. • Arbetshandskar. • Långärmad skjorta eller jacka. • Första förband. Rivstarka regnkläder Jonsereds regnkläder har fått en förbättrad finish. Det nya materialet består av en PU/PVC-mix med hög rivstyrka vilket minskar risken för revor och slitage i tyget. Det är väsentligt då regnkläderna främst används vid skogs- och röjningsarbete där användaren ofta stöter emot grenar och kvistar. Jonsereds arbetshandskar ömsar skinn Jonsered har uppgraderat materialet i innerhanden på samtliga arbetshandskar – från svart till vitt getskinn. – Vi rekommenderar arbetshandskar vid allt trädgårds- och skogsarbete. Både för att skydda händerna och för att få bättre grepp, säger Tobias Ceder, Produktchef tillbehör och reservdelar, Jonsered. Underställ som andas Jonsered lanserar ett nytt, profilenligt underställ i svart med röda sömmar. Understället är tillverkat av 100 procent interlockstickad polyester. Denna kvalitet gör att materialet leder bort fukten från kroppen till nästa lager av kläder och ger en god ventilation. Nya trädgårdskläder från Jonsered Jonsereds nya trädgårdskläder är utvecklade för män och kvinnor som vill ha bekväma och praktiska arbetskläder med snygg design. Kläderna är lämpade för trädgårdsarbete samt lättare trimning och buskröjning. Arbetsskjortan är gjord av 100 procent bomull och har en bekväm passform. Trädgårdsbyxan är tillverkad av 65 procent polyester och 35 procent bomull. Framsidan är förstärkt med vattenavvisande material (upp till knäna) vilket håller knä och ben torra vid arbete på knä eller vid fuktiga förhållanden. Detta material gör det även lätt att borsta av gräsrester som sprids vid trimning. Byxan har gott om fickor och även plats för knäskydd.

Om oss

Jonsered® är idag en av världens ledande tillverkare av maskiner och tillbehör för skog och trädgård. Jonsereds mål är att vara förstahandvalet bland skogsarbetare, jordbrukare, villaägare och människor på landsbygden som delar våra värderingar. Produkter från Jonsered säljs via dotterbolag och agenter i 30 länder via 5 300 utvalda återförsäljare.