JOSAB China signerar samarbetsavtal med Estone

JOSAB China har tecknat ett samarbetsavtal med Sichuan Estone Environmental Protection Technology Company, Chengdu, Kina, för tillverkning, marknadsföring och försäljning av JOSABs ekologiska vattenreningsanläggningar. Detta är ett av flera led som nu skall leda till lämpliga samarbetspartners för JOSABs dotterbolag i Kina för att få ett fotfäste och för att kunna nå en bredare marknad med fler kunder och projekt.

Estone är ett Kinesiskt bolag med säte i Chengdu, Sichuan provinsen, som tillverkar och installerar utrustning för rening av avloppsvatten med MBBR tekologi (Moving Bed Biofilm Reactor). Bolaget har varit verksamt sedan 2008 på den kinesiska marknaden och har levererat ett 30-tal större installationer för rening av avloppsvatten, primärt till Sichuan provinsen, men också andra närliggande provinser.
Bolagets majoritetsägare är ICW-gruppen, tillilka JOSABs största ägare.

Fokus för samarbetet kommer att vara på rening av dricksvatten samt avloppsvatten i mindre städer och samhällen på landsbygden. JOSABs tekniska lösning och skalbarhet skapar nya marknader för Estone. Primära geografiska områden kommer att vara provinserna Sichuan, Yunnan och Hunan, samt länder i Nordöstra Asien, t.ex. Vietnam.

”Efter ett flertal besök, möten, tester och utvärderingar har vi funnit att Estone och JOSAB, med sina respektive teknologier och processer, är en mycket lämplig kombination då den förbättrar avloppsreningen samt att den producerar dricksvatten” förklarar Stefan Östlundh, Executive Director, Josab International AB

Johan Gillgren, VD, Josab International AB, sammanfattar att “Vi ser fram emot samarbetsavtalet med Estone och tillgången till det stöd som finns inom ICW-gruppen. Jag är övertygad om att JOSAB och Estone kommer att bidra till en förbättrad miljö för de områden i Kina som är drabbade av nedsmutsade vattenkällor”.

Stockholm 28 november 2016

Josab International AB tillverkar och säljer ekologiska vattenreningslösningar baserade på bolagets patent med det unika filtermaterialet Aqualite™. Josab International AB har idag fyra helägda dotterbolag, Josab Hungary Kft, Josab India Pvt Ltd, Josab China Ecological Water Treatment Systems Co Ltd samt JOSINT Financial Services AB.