Josabs företrädesemission fulltecknad

Josab International AB (publ) - listat på AktieTorget - har slutfört en företrädesemission som tecknades till fullo. I företrädesemissionen tillförs Josab 22,22 MSEK före emissionskostnader.

Emissionen tecknades till 40,1 procent med stöd av företrädesrätt och till 59,9 procent utan stöd av företrädesrätt. PW Hong Kong AB tecknade 36,35 procent av emissionen enligt teckningsförbindelse och avtalad förhandsteckning, varav 5,60 procent med företrädesrätt och 30,75 procent utan företrädesrätt. Dessa 30,75 procent motsvarar Interchina Water Treatments (störst ägare i Josab International) företrädesrätt i emissionen. Således tecknades minst 70,84 procent av företrädesemissionen av innehavare av teckningsrätter i Josab International.

I företrädesemissionen tillförs Josab 22.221.002:50 SEK före emissionskostnader om ca 3,1 MSEK1). Vid registrering av företrädesemissionen ökar Josab Internationals aktiekapital med 1.033.535:00 SEK, från 5.684.442:70 SEK till 6.717.977:70 SEK, och antalet aktier med 10.335.350 aktier, från 56.844.427 aktier till 67.179.777 aktier.

Betald tecknad aktie (BTA) kommer att ersättas av nyemitterade aktier så snart företrädesemissionen har registrerats av Bolagsverket, vilket beräknas ske under vecka 20. Handel i de nyemitterade aktierna beräknas kunna påbörjas under vecka 21.

"Det är glädjande att emissionen tagits emot så väl av både gamla och nya aktieägare. Den ger förutsättningar att genomföra den strategi som bolaget arbetat fram under det senaste året, innebärande expansion på prioriterade marknader. Josab prioriterar kunder inom den reguljära vattenförsörjningen och specifikt inom rening av dricksvatten", säger Johan Gillgren, Josabs VD.

Finansiell rådgivare till Josab i samband med företrädesemissionen är Consensus Asset Management, legal rådgivare är DLA Piper och Aqurat Fondkommission har bistått som emissionsinstitut.

1)        Avser huvudsakligen provisionsbaserade arvoden till finansiella rådgivare, emissionsinstitut och garanter, arvoden och kostnader för revisorer och juridisk rådgivning samt kostnader för layout, tryck och marknadsföring av Erbjudandet liksom avgifter till Euroclear.

Denna information är sådan information, som Josab International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 27 april 2017.