Uppdatering – Josab levererar reningsteknik till Indisk infrastruktur för vattenförsörjning

• JOSAB levererar och finansierar 150-250 vattenkiosker med reningsteknik till Hyderabad i ett BOO projekt.
  • HMWS&SB (Hyderabad Metropolitan Water Supply and Sewerage Board) står för vattentillgången ur det kommunala vattennätet och upplåter lämpliga placeringar.
  • Vattenkiosker utgör en del av delstaten Telanganas reguljära vattenförsörjning.
  • JOSAB bedömer att projektet kalkylmässigt genererar en intäkt över 7 år uppgående till mellan 65 000 000 SEK och 100 000 000 SEK. Projektsumman är en uppskattning baserad på uppgivna lokala beräkningar och volymer.
  • Hyderabad ligger i Indien och har 7 Miljoner invånare. Tillgången till rent vatten är knapp då vattnet som distribueras i det kommunala nätet är förorenat.

Då JOSAB fått många frågor om projektet följer här en fördjupad information:

Som pressmeddelats den 30 november 2016 slöt JOSAB den 29 november 2016 ett kontrakt rörande ett vattenreningsprojekt där JOSABs produkter ska rena vatten i 150-250 vattenkiosker i Hyderabad i Indien. Projektet är ett samarbete mellan Josab, det lokala bolaget Natures Spring Eco Tap Pvt Ltd och staden Hyderabad i delstaten Telangana.

Vattenkioskerna ska placeras på olika platser i staden Hyderabad. Josab står för reningstekniken och produktion av vattenkioskerna och Natures Spring Eco Tap Pvt Ltd står för marknadsföring och myndighetskontakter samt daglig drift av enheterna. Hyderabad stad står för vattentillgången och erbjuder platser med lämpliga demografiska förutsättningar utvalda utifrån stadens interna statistik av tidigare tappvolymer i vattenkiosker och vattenbehov.

Projektet bygger på en s.k. BOO (Build Own Operate), där betalning sker via vattentariffer, d.v.s. JOSAB erhåller en del av intäkterna, under en period av sju år. JOSAB får betalt utifrån tappad volym enligt inbyggd mätare i varje vattenkiosk. JOSAB äger vattenkioskerna under hela projekttiden och därefter. Priset är av staten bestämt till 1 rupie per tappad liter vatten och kunder tappar vatten i egen behållare. Flaskvatten kostar 10-20 rupie per liter i butik. Betalning sker med kontantkort som köps i kiosker eller med mynt.

Som bas för tidigare kommunicerad omsättning ligger ingånget avtal jämte en volymbedömning gjord av projektpartnern och staden Hyderabad. Den kalkylerade volymen har beräknats till 4 m3 vatten per dygn och maskin, vilket således inte är någon garanti. Tekniken i vattenkiosken medger produktion av 24 m3 rent vatten per dygn. Staden föreslår placering av vattenkioskerna utifrån bedömt behov på platser där efterfrågan är hög, såsom t ex tågstationer, skolor och köpcenter. Kostnaden för, och tillgången till, råvatten bärs av staden Hyderabad. JOSABs andel av intäkterna under 7 år bedöms ligga i intervallet 65-100 MSEK.

JOSAB har varit redo att leverera maskinerna med start från december 2016, men leveransen av de första maskinerna har försenats p.g.a. fördröjningar hos berörda myndigheter i Hyderabad. Den tidigare kommunicerade tidplanen bedöms hålla och enligt avtal ska samtliga maskiner vara utplacerade före sista juni 2017. Förseningar p.g.a. myndighetshantering är vanliga i Indien. En invigning av de första maskinerna sker i närvaro av en minister och är beräknad att ske inom kort.

JOSAB producerar vattenkioskerna med hjälp av en legoproducent och utifrån ett upparbetat samarbete. Produktion av upp till 250 vattenkiosker är upphandlad och enheterna kan levereras inom uppsatt tidplan.

Flera indiska tidningar har skrivit om JOSAB och projektet. Vattenkiosker är en del av den reguljära vattenförsörjningen i Indien och röner ett stort intresse från allmänheten. Publiciteten stärker JOSABs varumärke. Hittills har två engelskspråkiga tidningar rapporterat om projektet och även intervjuat borgmästaren som konfirmerar att projektet kommer att rullas ut i närtid.1) 2)

1)            http://m.timesofindia.com/city/hyderabad/safe-drinking-water-at-drop-of-coin-250-dispensers-soon/articleshow/56675068.cms

2)            https://www.google.se/amp/telanganatoday.news/eco-friendly-water-purification-tech-for-water-atms/amp

JOSAB i Indien

JOSAB är etablerat med eget dotterbolag i Pune i Indien sedan 2012. Josab India har som uppgift att etablera JOSABs teknik på den indiska marknaden för reguljär vattenförsörjning. JOSAB har investerat 5,8 MSEK under 2016 i Indien, varav 5,2 MSEK är finansierade med en projektfinansiering från Prime World Ltd och Graceful Win Ltd.

Myndigheterna i Telangana utlyste 2016 en upphandling för att placera ut mellan 150 och 250 vattenkiosker i och runt staden Hyderabad och med kravet att JOSABs zeolitbaserade reningsmetod ska användas. JOSABs ekologiska reningsmetod har varit avgörande för valet av teknik.

JOSAB saknar anbudslicens i Telangana och kunde därför inte lämna anbud. I november blev JOSAB istället teknisk samarbetspartner med Natures Spring Eco Tap Pvt Ltd, ett projektbolag startat för ändamålet, och som har avtal med staden Hyderabad. Kontraktet signerades den 29 november 2016. JOSAB levererar vattenkioskerna innehållande JOSABs patenterade och ekologiska vattenreningsprocess. Vattenkiosker är en del av den reguljära vattenförsörjningen i Indien och avtalet har därför ett strategiskt värde för JOSAB.

Efter fyra år av tester av Josabs produkter har delstaten Kerala infört Josabs teknik som en av fem godkända vattenreningstekniker vid offentlig upphandling i delstaten. Josab Indien erhöll i mars 2016 en anbudslicens C som är giltig i delstaten Kerala och tog sin första order i delstaten våren 2016. Anbudslicens C medger endast deltagande i mindre projekt men med ett antal ytterligare order i delstaten Kerala kvalificerar sig Josab Indien att ansöka om den högre anbudslicensen B. Med anbudslicens B blir det möjligt för Josab att lämna anbud i Indiens alla delstater i eget namn. Anbudslicens B ökar Josabs möjligheter att växa i Indien. Anbudssummorna i upphandlingar som görs tillgängliga med anbudslicens B är även väsentligt större än de som är tillgängliga för en innehavare av anbudslicens C.

I delstaten Kerala har Världsbanken 2011 avsatt 222 MUSD i ett program för vattenrening och sanitetsprojekt. Programmet är öppet för finansiering av investeringar fram till och med 31 december 20183). Med delstatens godkännande av JOSABs teknik och egen anbudslicens i Kerala har JOSAB India Pvt Ltd. under 2017 och 2018 möjlighet att delta i de delupphandlingar, som ständigt pågår inom ramen för detta stora projekt.

3)            http://projects.worldbank.org/P121774/second-kerala-rural-water-supply-sanitation-project-jalanidhi-ii?lang=en

Potentialen i Indien är mycket stor för JOSAB. Stora landområden, som bl.a. just delstaten Kerala, har förorenade vattendrag, som är viktiga för vattenförsörjningen, och som är lämpade att rena med JOSABs reningsprocess som primär reningsmetod. Indien som land strävar efter ekologiska lösningar för vattenrening och JOSABs gröna profil med ekologisk vattenreningsteknik passar.

Stockholm 15 februari 2017

Josab International AB tillverkar och säljer ekologiska vattenreningslösningar baserade på bolagets patent med det unika filtermaterialet Aqualite™. Josab International AB har idag fyra helägda dotterbolag, Josab Hungary Kft, Josab India Pvt Ltd, Josab China Ecological Water Treatment Systems Co Ltd samt JOSINT Financial Services AB.