Uppdatering av Josabs kioskprojekt i Hyderabad Indien

Pressträff och officiell invigning avklarad för kioskprojektet i Hyderabad.

Den under lång tid efterlängtade invigningen av kioskprojektet i Hyderabad gick av stapeln under lördagen den 26 augusti 2017. Invigningen började med en pressträff på ett större hotell i staden med ett stort uppbåd av media inklusive ett flertal tv-stationer. Närvarande var också ministrar och andra högre tjänstemän från delstaten Telangana och staden Hyderabad inklusive stadens borgmästare. Från den Svenska ambassaden i Indien medverkade Josa Kärre, Ambassadråd och ansvarig för Ekonomi- och näringslivsfrågor. Efter pressträffen skedde en formell invigning med klippning av band vid en vattenkiosk vid NTR Garden i Hyderabad, vilket förutom medverkande på pressträffen samlade stora mängder människor från närområdet. Ett stort antal intervjuer i TV och annan media skedde under dagen med ansvariga samt Josabs VD i Indien, Dennis Abraham. Länkar till några av dessa intervjuer och artiklar finns längst ner i denna skrivelse.

Projektet erhölls efter upphandling i november 2016, tillsammans med Natures Spring Eco Tap Pvt Ltd, och Josab skulle stå för teknologin för vattenreningen i kioskerna. Projektet har krävt omfattande planering, undersökningar av lämpliga platser, tillstånd och andra myndighetsbeslut vilket tagit längre tid än beräknat. Under sommarmånaderna är det även monsuntid i området vilket också påverkat utplaceringen av maskiner då det krävs tillgång till el och betongfundament på varje enskild plats.

Nu är planeringen och tillstånden på plats, monsuntiden ebbar ut, och projektet kommer efter invigningen av accelerera vad avser utplaceringar av kiosker, och därmed tillgängligheten till rent vatten för den lokala befolkningen i staden. Målet är att minst 150 kiosker skall vara klara och i drift till årsskiftet. Projektet är initialt på 150 till 250 kiosker vilket avropas löpande varefter platser för maskinerna blir överenskomna mellan parterna i avtalet. Även detta arbete har nu kommit långt varför utplaceringen av maskiner kan göras i planerad takt. Målet från bolagets sida är att projektet blir större än de 250 maskinerna i det ursprungliga avtalet, men det har vi i dagsläget ingen klarhet i, och vid förändringar återkommer vi givetvis med ny information. Att Josab med denna order tagit steget in på massmarknaden för vattenrening står dock utom alla tvivel, vilket är mycket viktigt för bolagets framtid.

Avtalet är en s.k BOO, vilket innebär att Josab bygger, äger och ansvarar för den tekniska funktionen under avtalstiden. Avtalet ger Josab betalning baserat på den faktiska försäljningen i kioskerna. Parterna är i avtal överens om fördelningen av intäkterna, varvid Josab erhåller en högre andel i början på projektet, som kompensation för den investering som Josab gör, BOO, för att sedan erhålla en lägre andel under resterande tid upp till 7 år för respektive maskin. Kalkylen för Josab med denna försäljningsmodell är väsentligt bättre jämfört med en direkt försäljning av maskinerna. Bolagets förhoppning är att maskinerna blir en normal del av vattenförsörjningen i staden, och att avtalet förlängs efter avtalstiden, alternativt att de köps ut.

Detta innebär således att den försening som uppkommit i projektet inte kommer att påverka Josabs totala intäkter över tid, men att intäkterna kommer lite senare än tidigare beräknat. Josabs andel av intäkterna beräknas fortsatt att uppgå till 65 – 100 MSEK över avtalsperioden, beroende på slutligt antal kiosker i projektet. Då intäkterna baseras på estimerad volym kommer en uppdatering av prognosen att ske så snart det finns statistik från faktisk försäljningsvolym under en tidsperiod.

Johan Gillgren, VD, Josab International AB, säger att ”invigningen är äntligen genomförd och har redan gett god publicitet för Josab och kommer att fungera som ett bra referensprojekt för framtida förhandlingar med befintliga och nya intressenter i Indien”.

Dennis Abraham, VD, Josab India Pvt Ltd, säger att ”invigningen var mycket lyckad, uppskattad av de medverkande och jag vill framföra ett stort tack till Svenska Ambassaden i Indien för deras medverkan på kort varsel, vilket betyder mycket för oss. Detta projekt är Josabs officiella inträde på massmarknaden för reguljär vattenförsäljning i Indien, vilket har varit bolagets målsättning. Respons från nya, men även tidigare kontaktade, intressenter har redan inkommit vilket är ett bevis på genomslaget denna typ av invigningar får på den Indiska marknaden. Jag vill återigen tacka alla samarbetspartners och medverkande i projektet att detta kommit till stånd”.