Josab genomför en riktad emission av konvertibler om totalt 25 000 000 kronor

Josab International AB (publ) (”Josab” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed att Bolaget har genomfört en placering av ett konvertibelt lån om 25 000 000 kronor, med en årlig räntesats om 10%, genom en riktad emission till en begränsad grupp vidtalade investerare (den ”Riktade Konvertibelemissionen”) till kontant betalning. Den Riktade Konvertibelemissionen beräknas tillföra Bolaget 25 000 000 kronor före avdrag för emissionskostnader (250 000 kr).

Bolaget kommer att använda likviden från den Riktade Konvertibelemissionen till att rulla ut snabbare i befintliga projekt, möjliggöra nya avtal, företrädesvis på den Indiska marknaden. Efter erhållna, och tidigare kommunicerade kontrakt, har Josab noterat en allt ökande efterfrågan på de tekniska lösningar som Bolaget kan erbjuda. Då flertalet projekt baseras på BOO, Built, Own and Operate krävs det finansiella resurser för att kunna erhålla projekten och göra dessa investeringar.

För att genomföra placeringen har styrelsen i Josab med stöd av bemyndigandet från årsstämman som hölls den 12 maj 2017, och efter avslutad förhandling med investerare beslutat om en riktad emission av ett konvertibelt lån om 25 000 000 kronor. Konverteringskurs 5 kr. Konvertiblerna har tecknats till 100% av nominellt värde och det konvertibla lånet löper med en årlig ränta om 10%. Lånet löper på cirka 18 månader med förfallodag den 30 juni 2019, i den mån konvertering inte skett dessförinnan. Villkoren för konvertibeln har bestämts baserat på de marknadsförutsättningar som råder samt en bookbuilding-process. Styrelsen har därigenom säkerställt konvertibelns villkor är marknadsmässiga.

Konvertibellånet innebär, vid full konvertering till aktier, att antalet aktier i Josab ökar med 5 000 000 från 67 179 777 till 72 179 111 och att aktiekapitalet ökar med 500 000 kr. Vid full konvertering av konvertibellånet uppstår en aktieutspädning om ca 6,9%.

De som medverkar i Konvertibelemissionen är: Modelio Equity AB, Per Vasilis, Gerhard Dal, Oliver Molse, Rothesay Limited, Göran Månsson, Rosberg & Westermark Invest AB, Marcus Jacobs, Teg & Ström AB, Iraj Arastoupour, och Tomas Askinger.

VD, Koncernchef

Josab International AB (publ)

E-post: johan.gillgren@josab.com

Denna information är sådan information, som Josab International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 15 december 2017.

Om Josab International AB

Josab International AB tillverkar och säljer ekologiska vattenreningslösningar baserade på bolagets patent med det unika filtermaterialet Aqualite™. Josab International AB har idag fyra helägda dotterbolag, Josab Hungary Kft, Josab India Pvt Ltd, Josab China Ecological Water Treatment Systems Co Ltd samt JOSINT Financial Services AB. Josab International är listat på AktieTorget med koden JOSA.