Nordiskt flingsalt – ny produktlansering från JOZO Salt

Report this content

Chile, Cypern, England och Pakistan. Vanligtvis har saltet i dagens livsmedelsbutiker rest en lång väg. JOZO Salts senaste produktnyhet däremot – Nordiskt flingsalt – utvinns ur de underjordiska saltlager som finns vid Mariagerfjorden i Danmark och är en av de renaste saltsorterna i världen.

– Som konsument söker vi efter rena och genuina ingredienser. Vi vill dessutom veta varifrån vår mat kommer ifrån och produktens ursprung blir allt viktigare. Vår senaste nyhet är därför ett Nordiskt flingsalt. Ett salt som inte bara är nordiskt utan även har en fin kvalitét och består av små pyramidformade kristaller med en ren och fräsch smak, säger Magnus Lagerberg, försäljningschef för JOZO Salt, ett ledande varumärke inom AkzoNobel.

– Vårt nordiska flingsalt har sitt ursprung i de underjordiska saltfyndigheter vid Mariagerfjorden som bildades för 260 miljoner år sedan då havet dunstade. Saltet löses upp med rent vatten och får sedan sjuda långsamt i öppna pannor i ungefär ett dygn. Den långsamma naturliga processen resulterar i det krispiga och gnistrande flingsaltet med en unik variation och struktur, säger Magnus Lagerberg.

TV-kocken och kokboksförfattaren Lisa Lemke har utifrån JOZO salts produkter skapat ett antal recept, där hon använder olika saltsorter för att få ut det mesta av råvaror och teknik.

– Salt är en äkta smakförhöjare om man använder den på rätt sätt. Med rätt mängd lyfter saltet fram det bästa av dina råvaror och din måltid. Men det handlar också om att välja rätt salt till rätt tillfälle. Storlek, form och inte minst sort är en avgörande faktor. Ett fint och sprött flingsalt passar till exempel perfekt som ingrediens och smakförhöjare för en härlig mjölkchokladpannacotta, säger Lisa Lemke TV-kock och kokboksförfattare.

Salt är perfekt som en fin touch till sallader, grillade grönsaker, bakade potatisar och söta efterrätter, så att du kan njuta av deras sanna delikata smak och utmärkta crunch.

JOZOs Nordiska flingsalt finns i ICA och Coop-butiker från och med vecka sju och kostar ca 28 kronor.

Nordiskt salt för det nordiska köket.

Lisa Lemkes mjölkchokladpannacotta med flingsalt och bär
Recept för 4-6 portioner

2 gelatinblad

5 dl vispgrädde

0,5 tsk JOZO Flingsalt
200 g finhackad mjölkchoklad

Till servering:

JOZO Flingsalt

Färska eller frysta och tinade hallon

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

2. Koka upp grädde och låt sjuda i en minut.

2. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.

3. Tillsätt chokladen och rör om tills den smält.

4. Krama ur gelatinbladen och rör ner i grädden tillsammans med flingsalt.

5. Rör om tills gelatinet har smält.

6. Låt blandningen stå i ca 30 minuter, rör om då och då under tiden.

7. Häll därefter upp i små formar. Täck över med plast och ställ in i kylen i minst 2 timmar.

8. Strö lite mer flingsalt på toppen och servera med färska eller frysta och tinade hallon.

För mer information eller produktprover kontakta:
Magnus Lagerberg
Försäljningschef JOZO DVH/Foodservice
M +46 708 11 32 55
@ magnus.lagerberg@akzonobel.com

Om AkzoNobel
Inom AkzoNobel är vi 46 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter. Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt  historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt  föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.