Jula satsar kvarts miljard i Skara

Det blir byggentreprenören PEAB som bygger ut Julas centrallager i Skara.

Totalt går storsatsningen lös på cirka en kvarts miljard SEK (exteriör och interiör).

– Detta är en stor satsning för Jula och för Skaraborgsregionen. Vi väljer att satsa här för att det är ett bra logistikläge med närhet både mot norra Sverige och Norge samt mot Polen. Det finns även många stordriftsfördelar med att samla lagerkapaciteten lokalt på ett ställe istället för att exempelvis bygga ett Europalager i Polen, säger Karl-Johan Blank, koncernchef och huvudägare.

Utbyggnaden av centrallagret är ett led i Julas långsiktiga expansionsstrategi.

– Skara är Julas bas i världen och nu satsar vi stort på fortsatt utveckling av verksamheten. Utbygganden av centrallagret ger oss möjligheter att möta vår planerade offensiva expansion på ett bra sätt samtidigt som vi  jobbar hårt med att utveckla befintliga enheter. Utbyggnaden ger oss också förutsättningar för fortsatt hög tillväxt, säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

Den 1 mars 2015 är det tänkt att bygget ska vara klart. Då kommer centrallagret att vara drygt 150 000 kvadratmeter stort.

– Utbyggnaden av centrallagret har stor betydelse för lokalsamhället. Skara får mycket uppmärksamhet på logistikkartan när vi blir en av de absolut största DC-anläggningarna i Sverige. När det gäller ett bygge i denna storleken, drygt 46 000 kvadratmeter, finns det självklart utmaningar, bland annat koordineringen av infrastruktur med Skara kommun och med byggentreprenaden. Nu kan vi möta vår framtida expansion på ett bra sätt med stor volymökning av transporter, säger Lennart Karlsson, logistikchef.

Efter att utbyggnaden är klar kommer Julas centrallager i Skara att vara totalt 705 meter långt.

Joachim Frykberg, VD Jula AB, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara. Jula erbjuder kreativa hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser via varuhus. Jula har cirka 2 300 anställda och totalt 70 varuhus, 40 i Sverige, 19 i Norge och 11 i Polen. 2013 omsatte Julakoncernen cirka 4,9 miljarder SEK.

Besök gärna www.jula.com för mer information. Den nya katalogen finns att hämta i närmsta Julavaruhus.

Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och huvudägare
Skara är Julas bas i världen och nu satsar vi stort på fortsatt utveckling av verksamheten. Utbygganden av centrallagret ger oss möjligheter att möta vår planerade offensiva expansion på ett bra sätt samtidigt som vi jobbar hårt med att utveckla befintliga enheter. Utbyggnaden ger oss också förutsättningar för fortsatt hög tillväxt
Joachim Frykberg, VD Jula AB
Utbyggnaden av centrallagret har stor betydelse för lokalsamhället. Skara får mycket uppmärksamhet på logistikkartan när vi blir en av de absolut största DC-anläggningarna i Sverige. När det gäller ett bygge i denna storleken, drygt 46 000 kvadratmeter, finns det självklart utmaningar, bland annat koordineringen av infrastruktur med Skara kommun och med byggentreprenaden. Nu kan vi möta vår framtida expansion på ett bra sätt med stor volymökning av transporter