Jula slog försäljningsrekord i juli

Julas försäljning i juli ökade med 30 procent till 550 MSEK. Totalt har Jula 64 varuhus och jämfört med 2012 har vi två nya varuhus i Sverige, fem nya varuhus i Norge och tre nya varuhus i Polen.

”Det är väldigt glädjande att så många väljer att handla hos oss. Vi har i sommar sålt bra i samtliga kategorier och kunderna har strömmat till våra varuhus. Vi arbetar målmedvetet med att erbjuda våra kunder produkter med bra kvalitet till låga priser. Detta kan låta enkelt, men det kräver hårt jobb. Oavsett om vädret är soligt eller regnigt så vet våra kunder att de hittar det de behöver till hemmet, trädgården och fritiden i våra varuhus och det tror jag är en av anledningarna till våra fina ökningstal, säger VD Joachim Frykberg.”

”Våra kunder har förtroende för Jula och det känns bra, säger Karl-Johan Blank, Koncernchef och delägare. Den kalla våren påverkade oss i mars och början av april, men vi gjorde flera kraftfulla och snabba åtgärder som gjorde att resten av våren och sommaren har blivit en succé. Jula är ett familjeföretag och även om vi nu har över 2 000 anställda i tre länder och omsätter flera miljarder så är det viktigt för mig som ägare att vi fortsätter att agera flexibelt och snabbt med fokus på kunden. Detaljhandel handlar om att arbeta med minsta detalj i verksamheten för att göra allt bättre. Vi drivs av försäljning och vi lyssnar på vad våra kunder säger och är snabba att agera därefter, avslutar Karl-Johan Blank, koncernchef och delägare”

”En betydande faktor som har påverkat vår försäljning i positiv riktning är succén med vårt lojalitetsprogram JulaClub. JulaClub har nu över 700 000 medlemmar i Sverige, Norge och Polen och spelar en allt större roll i Julas marknadsbearbetning. Vi håller sedan en tid tillbaka på med att uppdatera vårt varuhuskoncept och vi ser starka ökningar i våra befintliga enheter, fortsätter Joachim Frykberg.

Joachim Frykberg, VD Jula AB, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se
Niklas Lindström, Marknadschef Jula AB, +46 738-09 10 08, niklas.lindstrom@jula.se

Jula har 64 varuhus i tre länder och hittills i år har Jula öppnat fem varuhus, omlokaliserat ett varuhus samt gjort sex ombyggnationer. Jula kommer under hösten 2013 att öppna ytterligare tre varuhus, omlokalisera två varuhus till större lokaler samt bygga ut varuhuset i Västerås.

Joachim Frykberg, VD Jula AB
Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och delägare