Nu vill vi bara öppna!

Den 14 juni slår Julas varuhus upp portarna i Västervik.

Premiären är startskottet för alla Julas kunder men samtidigt är öppningen målet på en tuff resa för Julas medarbetare.

För ett par månader sedan träffades medarbetarna för första gången.

– Vi samlades utanför varuhuset i Västervik för avfärd till Skara och två dagars introduktion med övernattning på Julahotellet, berättar Per Ericsson, varuhuschef för Jula i Västervik.

Alla Julas introduktioner för svenska, norska och polska medarbetare hålls på Julas huvudkontor i Skara. På agendan står bland annat genomgång av Julas affärsidé, vision, mål samt Julaandan. Alla medarbetare får även stifta bekantskap med Julas ledning och centrala funktioner.

– För oss är det värdefullt att alla medarbetare får en bra start och trivs på jobbet. Det ger goda förutsättningar att bygga Julaandan. Dessutom vill vi ge våra medarbetare möjlighet att lära känna huvudkontoret och Centrallagret i Skara, navet i Julas verksamhet, säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

– Det är fantastiskt bra. Den här typen av introduktioner gör att vi lär känna varandra på ett helt annat sätt än om vi bara skulle träffats i varuhuset, säger Per Ericsson.

Efter introduktionen i Skara gör samtliga medarbetare även ett par dagars praktik på olika Julavaruhus. Därefter startar uppbyggnaden av det nya varuhuset i Västervik. Dels handlar det om att fysiskt bygga upp varuhuset och dels ska det fyllas på med varor och skyltas.

– Det har varit ett hårt jobb men nu börjar det bli klart. Nu känner vi bara att vi verkligen vill släppa in kunderna och börja sälja, säger Per Eriksson.

Julas 37:e varuhus i Sverige

Totalt blir varuhuset i Västervik Julas 64:e i ordningen.

– Jag tycker att vi har hittat bästa läget i Västerviksområdet. Det är ett perfekt läge som passar våra sortiment för bland annat trädgård, båt, fritid och skogsbruk. Vi tror att Västerviksborna kommer att gilla vårt koncept för hemmafixaren och vår fantastiskt kunniga och engagerade personal, säger Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och delägare.

Jula hamnar i gott sällskap på Ljungheden i närheten av bland annat ICA Maxi.

– Området mellan Linköping och Kalmar eller nordöstra Småland har varit en vit fläck på Julas karta. Det gläder oss att nu kunna erbjuda våra kunder i denna del av landet ett komplett Julavaruhus på Ljungheden i Västervik som är den bästa handelsplatsen i regionen, säger Joachim Frykberg.

Övriga frågor besvaras av:
Joachim Frykberg, VD Jula AB, 46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se
Niklas Lindström, Marknadschef Jula AB, 46 738-09 10 08, niklas.lindstrom@jula.se

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara. Jula erbjuder kreativa hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser via varuhus. Jula har cirka 2 000 anställda och totalt 64 varuhus, 37 i Sverige, 18 i Norge och 9 i Polen. 2012 omsatte Julakoncernen knappt 4,2 miljarder SEK.

Den nya katalogen finns att hämta i närmsta Julavaruhus.

Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och delägare
För oss är det värdefullt att alla medarbetare får en bra start och trivs på jobbet. Det ger goda förutsättningar att bygga Julaandan. Dessutom vill vi ge våra medarbetare möjlighet att lära känna Skara, navet i Julas verksamhet
Joachim Frykberg, VD Jula AB
Per Ericsson, varuhuschef för Jula i Västervik