Junior Living bygger nytt och vidareutvecklar unikt koncept

Efter det lyckosamma och prisbelönta lägenhetsprojektet i Västberga i Stockholm påbörjas nu Junior Livings senaste bostadsprojekt i västra Stockholm. Totalt kommer 377 hyreslägenheter att byggas för att stå inflyttningsklara i början på nästa år.

– Vi inleder inom kort bygget av 250 lägenheter i Råcksta och ytterligare 127 i Norra Ängby i västra Stockholm. Precis som i Västberga genomförs projektet enligt Snabba hus-konceptet och i samarbete med Svenska Bostäder och intresseföreningen jagvillhabostad.nu, säger Claes Eliasson, VD Junior Living.

– Projektet har redan fått stor uppmärksamhet, inte minst tack vare vår industriella byggprocess. Den är baserad på prefabricering och ett patenterat byggsystem, något som gör det möjligt att uppföra ett inflyttningsklart hus på under ett år, säger Claes Eliasson. Inslag i P1-morgon 9 maj.

Utvecklat koncept

Samtliga lägenheter i projektet är väldesignade, fullutrustade och högkvalitativa enrummare på 33 kvadratmeter med köksdel, kaklat badrum och sovalkov.

– Vår produktion har varit inriktad på små lägenheter och då primärt för ungdomar. Det är där den stora efterfrågan har funnits och under överskådlig tid kommer att finnas. Men med Junior Livings patenterade byggsystemet kan vi nu också producera yteffektiva tvåor och treor, säger Claes Eliasson.

Efter flera lyckade projekt märker Junior Living nu av ett ökat intresse för konceptet och produkten.

– En rad nya projekt är på gång och vi får allt fler förfrågningar från kommuner, bostadsbolag och andra beställare. Intresset för att besöka vår utställningslägenhet i Solna är stort. Ett starkt koncept och den svenska tillverkningen ger oss stora fördelar då vi är nära tillverkningsprocessen, säger Peter Björck, kundansvarig, Junior Living.

Om oss

Junior Living är en bostadsbyggare grundad 2013 av entreprenörerna Magnus Bouveng och Jan Pettersson. Företaget erbjuder yteffektiva lägenheter med hög kvalitet till ett överkomligt pris. Tillsammans med den flerfaldigt prisbelönte arkitekten Andreas Martin-Löf har ett koncept för snabb och kostnadseffektiv produktion av väldesignade och fullutrustade bostäder tagits fram. Lägenheterna prefabriceras inomhus i svensk fabrik och monteras snabbt på plats enligt Junior Livings patenterade byggsystem som bland annat ger mycket goda energi- och ljudvärden. Konceptet skapar långsiktig hållbarhet då husen kan demonteras och byggas upp igen på annan plats. Flera projekt har genomförts, varav ett i Västberga i Stockholm. Detta tilldelades 2017 det prestigefulla priset Nordic Architecture Fair Award.

Citat

Vår produktion har varit inriktad på små lägenheter och då primärt för ungdomar, men med Junior Livings patenterade byggsystemet kan vi nu också producera yteffektiva tvåor och treor.
Claes Eliasson, VD Junior Living