Juridikpris utdelas för första gången

Juridikpris utdelas för första gången Juridikpriset för bästa examensarbete, instiftat av Jusek och VJS, utdelas tisdagen den 23 november på Svensk Juriststämma. Priset går till jur.kand Åsa Hjelte från Uppsala universitet som får en prissumma på 20 000 kr. I sitt examensarbete undersöker Åsa den så kallade Treaty-shoppingartikeln i dubbelbeskattningsavtalen mellan USA och EU-länderna och dess förenlighet med EG-rättens krav på fri rörlighet för medarbetare och företag inom gemenskapen. Juryn tyckte att Åsas bidrag var "ett utmärkt exempel på mognad, nytänkande och självständighet hos dagens unga jurister. Uppsatsen är synnerligen väl- skriven och ämnesvalet ovanligt kreativt". - Jag är stolt och glad och hade absolut inte väntat mig det här, säger Åsa som också vill att hennes handledare, Nils Matsson vid Uppsala universitet, ska ha en del av äran. Jusek och VJS ger dessutom Ann-Charlotte Nielsen hedersomnämnande för hennes uppsats om "Rätten att vara same". Ann-Charlotte Nielsen har studerat vid Gö- teborgs universitet och arbetar nu som notarie vid Mölndals tingsrätt. Svensk Juriststämma pågår 22-24 november på Stockholmsmässan i Älvsjö. För kommentarer kontakta Peter Henriksson på Jusek, 070-665 29 94. Jusek är ett förbund inom SACO för jurister, civilekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare. VJS är Institutet för vidareutbildning av jurister och samhällsvetare. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00560/bit0002.pdf