Jusek kräver högre säkerhet i domstolarna

Jusek kräver högre säkerhet i domstolarna Säkerheten på Sveriges domstolar måste höjas. Detta krav har länge drivits av Juseks åklagarsektion och aktualiseras nu med anledning av att en chefsåklagare knivhöggs i Östersunds tingsrätt på onsdagen. - Det här visar att det finns ett behov av att förstärka skyddet på våra domstolar. Till exempel genom permanent bevakningspersonal, säger Leif Görts på Juseks åklagarsektion. Den knivhuggne chefsåklagaren i Östersund är inblandad i en uppmärksammad våldtäktsrättegång. Det var efter rättegångsdagens slut som han blev knivhuggen i ryggen av en man utanför rättssalen. Eftersom många åklagare upplever att de har en utsatt roll i sin yrkesutövning har riksåklagaren förbättrat säkerheten på åklagarmyndigheterna. Men svagheten finns på domstolarna. - Domstolarna är en miljö som RÅ inte förfogar över och där är säkerhetsskyddet fortfarande lågt, säger Leif Görts. I en arbetsmiljöundersökning, utförd av SCB, frågade man åklagare om de blivit utsatta för våld eller hot om våld i sitt arbete. Hela 14 procent svarade "Ja, några gånger under det senaste året." Domstolarna gör alltid en bedömning av vilka mål som kan tänkas vara farliga och fattar i de fallen beslut om särskild säkerhetskontroll. - Men många gånger är det svårt att i förväg förutsäga om det behövs. Därför tycker vi att det är dags att Domstolsverket får medel till bättre bevakning , säger Leif Görts. För mer information kontakta: Leif Görts, facklig förtroendeman för åklagarsektionen på Jusek - 08-665 29 25, eller 070-665 29 25. Lena Bergenstråle, ordförande i Juseks åklagarsektion, 073-397 52 44 eller 08-762 16 44. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01630/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01630/bit0002.pdf