Löneförhandling märks i plånboken för nyexaminerade akademiker

Nyexaminerade får snabbt ett kvalificerat jobb efter examen. De som löneförhandlade får också högre lön, 1 500 kronor mer i månaden jämfört med de som inte gav ett lönebud vid första jobbet. Det visar Juseks nya arbetsmarknadsundersökning.

Juseks arbetsmarknadsundersökning visar att arbetsmarknaden är bra för de som läst juridik, ekonomi, personalvetenskap, systemvetenskap, kommunikation och samhällsvetenskap. Det har blivit en något sämre arbetsmarknad jämfört med 2010 men hela nio av tio har kvalificerade arbetsuppgifter 1-1,5 år efter examen. En tredjedel av ekonomerna och samhällsvetarna fick jobb redan under studietiden och hela 38 procent av juristerna fick det första kvalificerade arbetet före examen. Även bland personalvetare och systemvetare är det många som får jobb under studietiden. Arbetsmarknaden är dock något svagare för kommunikatörer.

- Det är glädjande att arbetsmarknaden fortfarande är bra för de som investerar tid och pengar på en utbildning. Det visar att akademiska studier är ett bra recept mot arbetslöshet och för ett kvalificerade jobb, säger Sofia Larsen, ordförande i Jusek.

De som löneförhandlade vid första jobbet fick också mer i plånboken, i genomsnitt 1 500 kronor mer i månaden, än de som inte löneförhandlade.

- Det är ofta svårt att löneförhandla vid första jobbet. Jusek har därför utvecklat flera tjänster där vi stöttar våra medlemmar när de ska diskutera lön. Vi har också Sveriges vassaste lönestatistik där man kan jämföra sin lön med andra akademiker, säger Anna Rohlin Larsson, projektledare på Jusek.

Genomsnittslönen för nyexaminerade i undersökningen är 26 500 kronor i månaden.

Läs undersökningen på jusek.se

Anna Rohlin Larsson