Sofia Larsen omvald som ordförande för Jusek

Juseks fullmäktige valde i dag om Sofia Larsen till förbundsordförande för Jusek. Fullmäktige beslutade också om en ny demokratisk organisation för förbundet.

- Den nya organisationen gör det lättare för medlemmarna att engagera sig i frågor som ligger dem nära hjärtat. Vi kommer nu att vässa vårt professionsarbete och fortsätta arbetet med att stärka medlemmarna under hela karriären. Det känns både inspirerande och utmanande, säger Sofia Larsen, ordförande i Jusek.

Juseks fullmäktige har också för första gången antagit ett samhällspolitiskt program.

- Vi driver frågor och konkreta förslag som är viktiga för medlemmarna utifrån deras behov i arbetslivet. Politik, arbetsmarknad och regelverk måste samspela så att alla har möjlighet att nå sin fulla potential. Nu har vi förtydligat politiken så att vi kan vässa vår opinionsbildning än mer, säger hon.

Sofia Larsen har varit ordförande för Jusek sedan 2011. Hon har tidigare varit ordförande i riksdagens utbildningsutskott och engagerat sig i utbildnings, näringslivs- och arbetsmarknadsfrågor. Hon har varit riksdagsledamot för Centerpartiet i tolv år. För närvarande är hon chef för AcadeMedias för- och grundskoleverksamhet.

Läs mer om beslutet på Juseks fullmäktige www.jusek.se/fullmaktige

Bild finns på www.jusek.se/press

Fakta om Sofia Larsen