Tjejtaxa på arbetmarknaden: 1 500 kronor mindre i lön för tjejer på första jobbet När privata arbetsgivare anställer nyexaminerade akademiker får tjejerna 1 500 kronor mindre i ingångslön än sina manliga kursare. Det visar en färsk undersökning från fackförbundet Jusek. Störst är löneskillnaderna för den majoritet nyexaminerade som inte löneförhandlar. Där får tjejerna 2 000 kronor mindre. Undersökningen visar också att alla vinner på att löneförhandla - och tjejerna vinner mest. - Att kurskamrater med samma utbildning och samma erfarenheter i bagaget värderas så olika av arbetsgivarna redan från start är oacceptabelt, säger Louise Adelborg, Juseks vd. Arbetsgivarna måste istället värdera varje individ utifrån personens kompetens och inte utifrån kön. Juseks undersökning slår hål på de vanligaste myterna om varför män får bättre betalt. Undersökningen visar till exempel att kvinnorna inte söker sig till särskilda låglönebranscher i större utsträckning än männen. Inte heller har de nyexaminerade männen mer kvalificerade tjänster än sina kvinnliga kurskamrater. Tjejerna löneförhandlar också något oftare än killarna. Men majoriteten av de nyexaminerade löneförhandlar inte på sitt första jobb utan de flesta tar den lön de blir erbjudna. När lönesättningen lämnas helt åt arbetsgivaren växer löneglappet mellan tjejer och killar till 2 000 kronor. - Tjejtaxan på arbetsmarknaden måste bort. Genom att ge tjejerna en lägre lön redan från start signalerar arbetsgivarna att de inte är värda att satsas på, säger Louise Adelborg. Undersökningens resultat är en ytterligare bekräftelse på att individuell lönesättning gynnar akademiker, i synnerhet kvinnor. De tjejer som anger löneanspråk får hela 2 000 kronor mer i lön jämfört med de tjejer som bara accepterar den lön som erbjuds. Männen som löneförhandlar får 1 000 kronor mer än de som inte gör det. För kommentarer: Louise Adelborg, vd Jusek, 070-665 29 11 Madeleine Lindermann, förhandlare Jusek, 070-665 29 31 Stephanie Sjöberg, pressansvarig Jusek, 070-665 29 55 Jusek är förbundet för jurister, civilekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040706BIT20490/wkr0020.pdf Tjejtaxa på arbetmarknaden: 1 500 kronor mindre i lön för tjejer på första jobbet http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040706BIT20490/wkr0003.pdf Fakta löner: Juseks arbetsmarknadsundersökning 2004 http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040706BIT20490/wkr0022.pdf Juseks bästa förhandlingstips inför första jobbet