Delårsrapport januari-mars 2018: Planenlig utveckling under första kvartalet

• Periodens hyresintäkter ökade till 27,8 Mkr (19,7)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 4,1 Mkr (6,0)
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 45,8 Mkr (63,7)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 39,3 Mkr (54,3)
  • Totalt antal förvaltade lägenheter uppgick vid periodens slut till 1 719 (1 039)

– För K2A har år 2018 inletts på samma sätt som präglade det nyss avslutade året – bostäder i projekten har successivt färdigställts och överförts till förvaltning. Vid utgången av första kvartalet ägde och förvaltade K2A totalt 1 719 bostäder i nio städer, en ökning med 680 bostäder sedan motsvarande tidpunkt förra året, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

– Efter färdigställande av de fem projekt som nu befinner sig i produktion, vilket sker under 2018 och 2019, kommer K2A att ha en förvaltningsportfölj om cirka 2 260 bostäder. De årliga hyresintäkterna bedöms därmed öka till närmare 170 Mkr medan förvaltningsresultatet växer till cirka 44 Mkr, fortsätter Johan Knaust.

– Utvecklingen av våra bostäder utgår från en tydlig hållbarhetsstrategi som naturligtvis även omfattar samhället vi verkar i. Ett konkret exempel och en stark symbol för vårt hållbarhetsarbete är vår nya elbilspool, Bobil™, som är ett exklusivt erbjudande till våra kunder. I en modern delningsekonomi kommer allt fler hushåll att avstå från egen bil, vilket tillsammans med eldriften skapar stora miljöfördelar, avslutar Johan Knaust.

Johan Knaust, VD, K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling, K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 12.30 CEST den 25 april 2018.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 4 800 bostäder, varav cirka 2 600 studentbostäder och cirka 1 950 hyresbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.