Fastighetsbolag först i Sverige att beviljas grönt företagslån

K2A har som första företag i Sverige beviljats ett grönt företagslån. Det gröna företagslånet är en ny typ av lån som ges ut av Nordea. Det gröna lånet har mer förmånliga villkor tack vare K2A:s hållbarhetsarbete som bland annat innefattar att K2A bygger Svanenmärkta bostäder.

Intresset för grön finansiering ökar mer och mer. Gröna obligationer finns redan men att ge ut en obligation innebär ofta stora kapitalbelopp. K2A har efterfrågat ett grönt företagslån som kan finansiera utveckling av enstaka projekt. K2A:s första gröna företagslån skall finansiera bostadsprojektet Parasollet i Lund.

- För oss känns det roligt att kunna möta våra kunders efterfrågan. Vi vill givetvis hjälpa företag i sitt hållbarhetsarbete och att erbjuda gröna lån till K2A är möjligt tack vare deras hållbarhetsabete och Svanencertifiering. Det går dessutom hand i hand med vårt egen hållbarhetsstrategi, säger Magnus Montan, chef för Business Banking på Nordea.

- Det är spännande att se att begreppet hållbarhet hittar in i nya aspekter av företagande såsom finansiering. Gröna företagslån är nytt nu, men jag är övertygad om att det kommer vara det nya normala i framtiden. För oss är det viktigt att vara hållbara i så stor del av vår verksamhet som möjligt, säger Johan Knaust, vd K2A.

För kommentarer:

Johan Knaust, VD, K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling, K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Om K2A:
K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 4 800 bostäder, varav cirka 2 600 studentbostäder och cirka 1 950 hyresbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.