K2A erhåller markanvisning för uppförande av cirka 176  bostäder inom Slakthusområdet i Stockholm

Exploateringsnämnden i Stockholms stad har beslutat om att anvisa mark till Svenska Studenthus, ett dotterbolag till K2A, för uppförande av cirka 176 student- och forskarbostäder samt en förskola. Markanvisningarna avser två kvarter inom den första etappen i Slakthusområdet i Stockholm och marken avses upplåtas med tomträtt.

Inom samma kvarter skall en idrottshall uppföras av Stockholms stad och för ett effektivt markutnyttjande kommer idrottshallen att samordnas med de student- och forskarbostäder samt förskola som Svenska Studenthus avser att uppföra. Ambitionen är att bostäderna, idrottshallen och förskola tillsammans skall utgöra ett levande kvarter.

Markanvisningen bidrar till omvandlingen av Slakthusområdet från dagens industrianvändning till ett blandat område med bostäder, kontor, verksamheter och handel. Marken utnyttjas effektivt genom att idrottshallen kläs in med bostäder, vilket också är positivt för gestaltningen av kvarteret. Med student- och forskarbostäder och en idrottshall blir det ökad dynamik och mer liv och rörelse i Slakthusområdet.

– Slakthusområdet är ett särskilt intressant utvecklingsområde med stor potential. Vi är mycket glada att få vara delaktiga i utvecklingen av området, säger Johan Knaust, VD för K2A.

Exploateringen kräver ny detaljplan och arbetet med detaljplanen bedöms starta under slutet av 2017 och bedöms pågå i cirka två år. Mot bakgrund av detta bedöms byggstart ske tidigast år 2020.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 16.30 CEST den 5 september 2017.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 4 000 bostäder, varav cirka 2 150 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.