K2A erhåller markanvisning för uppförande av hyresbostäder i Lund

Lunds Kommun har beslutat om att anvisa mark till K2A för uppförande av 78 hyresbostäder. Markanvisningen avser fastigheten Lund Näcken 1 belägen i Stora Råby i Lund.

Detaljplan är fastställd och exploateringen förutsätter att bygglov beviljas. Mot bakgrund av att detaljplanen redan är fastställd så bedöms byggstart ske i första kvartalet 2019. K2A har för avsikt att förvärva fastigheten och den totala köpeskillingen för markförvärvet uppgår till cirka 10 Mkr.

– K2A driver sedan tidigare projekt i Lund och vi bedömer att det är en bra bostadsmarknad för hyresrätter. Vi är därför mycket glada åt markanvisningen i Stora Råby och ser fram emot att komma igång med projekt Näcken 1 så fort som möjligt, säger Johan Knaust VD för K2A.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 100 bostäder, varav cirka 2 850 studentbostäder och cirka 2 050 hyresbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.