Kährs Group förvärvar Ehrenborg

Kährs Group, en svensk Europaledande tillverkare inom trägolv och PVC-fria plastgolv, har förvärvat golvdistributören Ehrenborg & Co som är en ledande aktör på den svenska golvmarknaden för offentlig miljö. Ehrenborg bedriver även verksamhet i övriga Norden samt på flera exportmarknader.

Genom förvärvet av Ehrenborg stärker Kährs Group sin försäljning och distribution till kunder inom kommersiella projekt samt breddar sin produktportfölj med nya produkter inom projektförsäljning.

Företagen har samarbetat under en längre tid då Ehrenborg ansvarar för försäljningen av Upofloor, Kährs Groups varumärke för plastgolv, på den skandinaviska marknaden.

”Vi är mycket glada över att Ehrenborg nu blir en del av Kährs Group. Genom att integrera distributörsledet tillförs värdefull kompetens och erfarenhet samt nya intressanta produktgrupper, helt i linje med vår strävan efter att utveckla projektförsäljningen”, säger Christer Persson, vd och koncernchef för Kährs Group.

”Vi ser fram mot att fortsätta utveckla och stärka Ehrenborgs verksamhet tillsammans med Kährs Group. Vi har samma värderingar kring kvalitet, miljömedvetenhet, trender och kundrelationer, vilka alltid varit viktiga drivkrafter för Ehrenborg”, säger Jörgen Warsell, vd för Ehrenborg.

Övertagandet har skett med omedelbar verkan.

För mer information:
Christer Persson, vd och koncernchef Kährs Group: +46 70 271 20 14
Helén Johansson, Corporate Communication: +46 70 364 60 30

Om Ehrenborg
Ehrenborg är en av de ledande distributörerna på den skandinaviska marknaden för golv i offentlig miljö, med kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Oslo. Ehrenborg, som samarbetar med etablerade golvtillverkare och med kvalitet som ledstjärna, har en egen säljkår med inriktning mot kommuner, landsting, arkitekter, inredare, entreprenörer och kedjeföretag. Ehrenborg har 29 anställda. www.ehrenborg.se

Kährs Group är en Europaledande golvtillverkare inom trä- och plastgolv med en rad starka varumärken såsom Kährs, Karelia och Upofloor i portföljen. Kährs innovationer har format branschen genom historien och företaget arbetar målmedvetet med att förse privata, kommersiella och offentliga rum med miljömässigt anpassade golvlösningar med lång livslängd. Kährs Group levererar produkter till mer än 70 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland och Ryssland, samt har en stark position även på andra viktiga marknader som Norge, Storbritannien och Tyskland. Bolaget har cirka 1 700 anställda och en årlig omsättning på över 3 miljarder SEK. www.kahrsgroup.com