Kährs Group i forskningsprojekt för att utveckla smarta golv

Smarta trägolv som en del av det digitala hemmet, där vi med hjälp av teknologi kan få hjälp med allt från att förenkla vardagen till att snabbt förändra utseendet. Det här kan bli verklighet i framtiden genom ett samarbete mellan golvföretaget Kährs Group och innovationscentret Ideon Open i Lund. Målet har varit att utforska möjligheter i kopplingen mellan ny teknologi och trägolv.

För att få in ett nytt, kreativt tänkande när det gäller smarta funktioner i golv vände sig Kährs våren 2016 till Ideon Open, en öppen och neutral plats för samverkan mellan näringslivet och akademin med ambitionen att bidra till innovation. Ideon Open ingår i Ideon Science Park, Skandinaviens ledande mötesplats för inspiration och entreprenörskap. Ideon uppmuntrar företag att ge näring åt entreprenörskap och att bryta konventionellt tänkande, så för ett innovativt, utvecklingsinriktat företag som Kährs Group var Ideon Open en intressant form av samarbete.

”Vi har alltid varit duktiga på att utveckla trägolv, både när det gäller estetik och produktionsprocess. Nu ville vi dessutom få inspiration till att identifiera framtida behov och möjligheter som kan bli verkliga genom ny teknik,” säger Emanuel Lidberg, Creative Design Manager på Kährs Group.

Samarbetet inleddes med att Ideon Open satte ihop en workshop om framtidens golv där Kährs mötte en grupp internationella studenter med olika bakgrund och inom olika specialområden, som design, ekonomi och produktion. Målet var att utvärdera nya potentiella utvecklingsområden med fokus på estetik, hälsa, lämplighet, bekvämlighet och hållbarhet. Diskussionerna rörde sig från hur världen förändras till hur detta kommer att påverka behov och möjligheter inom golv. De tankar och idéer som uppkom grupperades och utvärderades därefter.

”Vi plockade ut 15 spännande idéer kopplade till företag som jobbar inom teknik och utveckling. De fick därefter spinna vidare. Från dessa har vi sållat ut ett antal speciellt intressanta potentiella samarbetspartners,” berättar Emanuel Lidberg.

Idéerna handlar om att hitta smarta sätt att lösa allt från vardagliga problem där tekniken finns redan idag men måste anpassas för ny tillämpning, till de lite mer visionära tankarna kring framtida smarta golv.

”Genom att sammanföra utmaningarna inom trägolv med kreativa, unga begåvningar och teknik från andra branscher har projektet förhoppningsvis banat väg för nya och banbrytande, smarta trägolvslösningar", säger Emanuel Lidberg.

Emanuel Lidberg, Creative Design Manager, Kährs Group tel: +46 73 804 63 05
Helén Johansson, Corporate Communication, Kährs Group, tel: +46 70 364 60 30
Mats Dunmar, Open Innovation Navigator/Manager Ideon Open, tel: +46 73 512 04 22, www.ideonopen.com