Kährs Group vinner designpris för bästa golv

Kährs Group har mottagit utmärkelsen “Bästa golv” för sin trägolvskollektion Kährs Chevron, i brittiska FX International Interior Design Awards 2016. Det prestigefyllda årliga priset uppmärksammar några av världens absolut bästa inredningsprodukter och projekt. I konkurrens med åtta andra tillverkare vann Kährs med Chevron, en innovativ ”färdig” golvbräda i ett klassiskt mönster.

Priset överlämnades till Katherine Mathews och Alex Litcan från Kährs UK-teamet, vid ett evenemang lett av tidningen FX på The Grosvenor House Hotel, Park Lane, London.

Kollektionen Kährs Chevron tillverkas av ek och finns i ett urval av färger som varmvit, väderpinat grått, klassiskt brunt och lyxigt mörkbrunt. En fasad kant framhäver ett retroinspirerat fiskbensmönster och i kombination med den lätt borstade och oljade ytan uppstår ett dynamiskt och levande utseende som ger ett iögonfallande golv med stark träkänsla.

"Utmärkelsen är en av de mest prestigefyllda Kährs har tilldelats inom inredning och arkitektur. Vi är mycket stolta över priset och ser fram emot att fortsätta erbjuda högkvalitativa trägolv med uppskattad design i framkant”, säger Alex Litcan, Kährs UK Marketing.

Golv med fiskbensmönster skapas traditionellt genom att man limmar ned enskilda parkettstavar i mönster. Med Kährs Chevron får man ett klassiskt mönster i en färdig, modern golvbräda som är hela 1848 mm lång, sammansatt av 19 vinklade stavar. När man alternerar mellan höger- och vänsterbrädor skapas ett kontinuerligt sicksackmönster som kan avslutas med en fris i matchande utseende. Chevron limmas ned mot undergolvet, precis som traditionell stavparkett, men genom den färdiga brädkonstruktionen kan man reducera tid och kostnader för installation med upp till 50 procent.

Andra utmärkelser som Kährs har erhållit i Storbritannien under senare tid är “Hardwood Flooring Product of the Year” i CFJ/CFA Flooring Industry Awards 2016, Interiors Monthly “Best Solid/Engineered Wood Manufacturer” 2016 och Gold Award för “Best Flooring” i House Beautiful Awards 2014.

Läs mer om Kährs trägolv på www.kahrs.com

Kährs Group Corporate Communication
Helén Johansson