Kalix Tele24 firar 20 år i branschen

Telefonistföretaget Kalix Tele24 firar 20-årsjubileum och sin position som en av Nordens ledande leverantörer av telefonisttjänster. Framgångsreceptet bottnar i företagets strategiska satsning på professionella telefonister och ständiga utveckling av arbetsmiljö och hälsa. Hälften av de som anställdes för 20 år sedan jobbar fortfarande kvar på företaget.

Elisabeth Granström är en av dem som anställdes som telefonist vid starten. Under våren 1992 började hon sin tjänst på Kalix Tele24 med den första gruppen telefonister. Idag är hon vd-sekreterare och arbetar inom ledningsgruppen med frågor som rör allt från personal och lokaler till ekonomi och miljö.

– Jag har ett mycket stort Kalix Tele24-hjärta och är en av många eldsjälar i bolaget. Det har varit en fantastisk resa att få vara med i utvecklingen av vårt företag, våra medarbetare och våra kunder. Fortfarande efter 20 år är ingen dag den andra lik, det är en särskild tjusning i det.

Kalix Tele24 och dess medarbetare har gått genom många olika faser. I slutet på 1990-talet köptes företaget upp av Telenor och blev då en del av en stor organisation, samtidigt anställdes Kristian Rothoff som vd för att sköta fusionen. När Telenor senare beslutade sig för att sälja företaget bestämde sig Kristian Rothoff, tillsammans med sin fru, att förvärva företaget. Tillsammans beslutade de sig för att gå tillbaka till sina ”rötter” och fokusera 100 procent på att bli marknadens främsta telefonistföretag.

– Kalix Tele24 är idag en kombination av både hjärna och hjärta, säger Kristian Rothoff, vd för Kalix Tele24. Bakgrunden hos Telenor har givit oss processer och ett strukturerat sätt att tänka. Till detta har vi sedan kunnat addera ”det personliga”. Växeltelefonisten har hela tiden stått i centrum för vårt arbete och vi har satsat på både kompetens och arbetsmiljö – det har gett resultat. Under den här 20-årsperioden har vi kunnat befästa vår position som en av Nordens ledande leverantörer av telefonisttjänster.

På Kalix Tele24 har det alltid varit viktigt att jobba med arbetsmiljö- och hälsofrågor och under åren har företaget fått ta emot pris som ”Sveriges friskaste företag” och ”Stora Arbetsmiljöpriset”. Hälsoarbetet är inte något tillfälligt projekt, utan en livsstil som lever med dem varje dag. En del i detta arbete är att man ger medarbetare chansen att utvecklas och avancera inom företaget. Alla telefonister genomgår Kalix Tele24 Academy som är en certifierad telefonistutbildning och varje medarbetare får i snitt mer än tre veckors utbildning per år. Detta har bidragit till att man hittar medarbetare, riktiga eldsjälar, som både kan och vill mer. Kari Levin Mörtling är en av dem. Hon anställdes på företaget som telefonist för 16 år sedan och arbetar nu även med internutbildning och coachning av andra medarbetare.

– Jag har ett brinnande intresse för att företaget ska utvecklas och bli så bra som det kan bli. Jag jobbar aktivt i bägge mina roller och har en bra förståelse för helheten eftersom jag har varit med så lång tid och jobbat i olika roller, säger Kari Levin Mörtling. Även om många kanske inte tror det så har det visat sig att det mycket väl går att använda telefonistrollen som karriärväg.

Jubileet kommer att firas ordentligt i augusti, då samlas de 170 anställda för en kombinerad fest och kickoff med fokus på framtiden.

Kristian Rothoff, vd
Tel: 08-466 47 84 / 070-567 50 55
E-post: kristian.rothoff@kalixtele24.se

Elisabeth Granström
E-post: elisabeth.granstrom@kalixtele24.se

Kari Levin Mörtling
Tel: 070-530 92 26 / 070-677 78 42
E-post: kari.levin.mortling@kalixtele24.se

KalixTele24 är ett telefonistföretag som erbjuder allt från enklare svarstjänster till telefonist med full växelbordsfunktion. Tjänsterna levereras på alla nordiska språk samt engelska. Kunderna är små och stora företag, myndigheter och organisationer däribland Sigma, Siemens, Exportrådet, Gävleborgs Landsting och Sida. Kalix Tele24 grundades 1992 och har 170 anställda i Sverige. Ägare är vd Kristian Rothoff med familj. Företaget blev 2008 utsett till Sveriges friskaste företag och mottog 2010 Stora Arbetsmiljöpriset. Se: www.kalixtele24.se

Kalix Tele24 är idag en kombination av både hjärna och hjärta.
Kristian Rothoff, vd för Kalix Tele24