Kalix Tele24 hjälper Sundbybergs stad att förbättra krisberedskap

För att förbättra sin beredskap inför allvarliga samhällskriser och tekniska störningar utökar Sundbybergs stad sitt samarbete med telefonistföretaget Kalix Tele24. Kommunen har nu kapacitet att ge god information även i ett krisläge med dygnet runt-tillgänglighet på telefon.

Sundbybergs stad har sedan tidigare ett samarbe med Kalix Tele24 där alla inkommande samtal till stadens växel hanteras av Kalix Tele24:s telefonister. Nu har samarbetet utökats med en lösning som gör att staden alltid är nåbar via ett speciellt krisnummer, dygnet runt, då allvarliga situationer uppstår. Den här lösningen kommer att kunna aktiveras både vid tekniska störningar, då kommunväxeln inte fungerar, och vid olika typer av krisscenarion i samhället.

Sundbyberg är en av få kommuner och myndigheter som har en genomarbetad krisberedskap och en plan för tillgänglighet via telefon i händelse av samhällskriser eller tekniska störningar. Ofta saknas också kapacitet att förlänga öppettider och utöka bemanningen i växeln. Det här visar sig i händelser som ofta uppmärksammas i media, till exempel i samband med översvämningar, avgrävda kablar och stora driftstörningar hos telefonioperatörer. Det är också vanligt att kommunväxlar blir nedringda och saknar kapacitet att besvara alla oroliga samtal i samband med bränder, larm om infekterat vatten, avgrävda vattenledningar, kravaller och liknande händelser. Det här är något som Michael Persson, produktionschef på Kalix Tele24, har kunnat följa under många år.

- Många kommuner brister i sin krisberedskap. De har inte riktigt förstått att en kris kan vara mycket mer än teknikproblem, har inga extra resurser för trafiktoppar och saknar helt beredskap att hantera situationen utanför kontorstid. Det är allvarligt, för kommunerna har en oerhört viktig roll att fylla när katastrofen inträffar, säger Michael Persson.

Sundbyberg stads krisnummer fyller sin primära funktion i samband med kris. Då kommer telefonisterna på Kalix Tele24 att ha tillgång till information om situationen som gör att de dygnet runt kan svara på frågor från oroliga kommuninvånare.

Råd till kommuner som vill förbättra sin krisberedskap

• Var noga med att avtalet med teknikleverantörer tar höjd för hög tillgänglighet i systemen.

• Gör en riskanalys av scenarion som kan ge ökade samtalsvolymer.

• Gör en riskanalys av hur kommunen tar emot samtal när växeln eller telenätet ligger nere.

• Skapa flexibilitet att utöka öppettider och bemanna med fler telefonister i ett krisläge.

• Ha en "overflow"-lösning i daglig drift - den fungerar som säkerhetsventil när något händer.

Läs mer här om Kalix Tele24 och krishantering.

Michael Persson, produktionschef Kalix Tele24
michael.persson@kalixtele24.se