Vattenfall förnyar samarbete med Kalix Tele24

Vattenfall fortsätter att outsourca hela sin växel till telefonistföretaget Kalix Tele24, som kommer att hantera alla inkommande samtal till Vattenfalls centrala växel samt kärnkraftverken Ringhals och Forsmark.

Kalix Tele24 tog över det statliga energiföretaget Vattenfalls administrativa växel redan 2012 och hanterar ungefär 25 000 samtal per månad. Samarbetet bygger på en hög teknisk integration och tillsammans har de två företagen vunnit SM-guld i telefoni. En nyckel till det framgångsrika samarbetet är den höga kvaliteten i Vattenfalls hänvisningsdatabas som gör att Kalix Tele24:s telefonister alltid har tillgång till korrekt information.

- Vattenfall är en engagerad kund som hjälper oss att göra ett bra jobb. De har full koll på sina system och är mycket aktiva i det löpande kvalitetsarbetet, säger Roland Pihlström, vd på Kalix Tele24.

Till exempel brukar Vattenfall informera inför händelser som kommer att påverka telefontrafiken, till exempel kommande bokslut, årsstämma och uppmärksamhet i media. Flera gånger per år besöker Vattenfalls kontaktpersoner Kalix Tele24 på produktionsanläggningarna i Kalix och Haparanda för att medlyssna och planera arbetet.

- Det är bra att få en inblick i telefonisternas vardagsarbete och diskutera detaljer i hur de hanterar samtalen. Jag tycker de är helt fantastiska och de har bra koll på vår verksamhet och olika organisationsförändringar, säger Maria Paris, avtalsansvarig på Vattenfall.

Maria Paris berättar att hon själv satt med och lyssnade när en telefonist på Kalix Tele24 tog emot ett skarpt hotsamtal.

- Jag märkte hur min puls steg, men telefonisten var lugn och professionell och följde alla rutiner som Kalix Tele24 har utarbetat för hotsamtal. Det märktes att hon gjort det här förut.

Det nya samarbetsavtalet är på tre år och kan förlängas med ytterligare två år.

Roland Pihlström
vd, Kalix Tele24
roland.pihlstrom@kalixtele24.se

Maria Paris
Avtalsansvarig, Real Estate Facility Management Nordic, Vattenfall
maria.paris@vattenfall.com

Om Kalix Tele24

Jag tycker de är helt fantastiska och de har bra koll på vår verksamhet och olika organisationsförändringar.
Maria Paris, avtalsansvarig på Vattenfall