Kalle Anka intar Almedalen

Report this content

I samband med Almedalsveckan ger Egmont ut ett specialnummer av Kalle Anka & C:o. Numret innehåller bland annat karikatyrteckningar av flera av våra mest välkända politiker. Politikerna som har blivit ”ankifierade” har även fått nya namn. Till exempel ”Didrik Kalfält” och ”Brunhild Styrman”. Tidningen går som vanligt till prenumeranter, men kommer även att delas ut till besökarna i Almedalen. Den finns att köpa i butik från och med tisdagen den 8 juli.

För att uppmärksamma valåret ger Egmont ut ett specialnummer av Kalle Anka & C:o.  Numret, som vänder sig till både barn och vuxna, innehåller:

• Ett specialomslag, signerat en av dagens främsta Kalle Anka-tecknare, norske Arild Midthun.
  • En Almedalsposter med ”ankifierade” politiker och journalister, samt en rad detaljer med Almedalstema.
  • Ett redaktionellt uppslag med matnyttig fakta om politik.
  • En specialskriven miniserie med ”Didrik Kalfält” (Fredrik Reinfeldt), ”Staffan Sjöben” (Stefan Löfven) och Kalle Anka
  • ”Tjatter från Ankdammen”

Det är första gången någonsin som politiker blir ”ankifierade”. Porträtten och postern har tecknats av Arild Midthun, Nordens främsta Kalle Anka-tecknare.

– Politik behöver inte alltid vara så allvarligt. Vi har tagit fram numret med glimten i ögat och genom att göra det lekfullt tror vi att våra läsare kommer att uppskatta innehållet. Tidningen innehåller även ett uppslag med fakta om politik där barnen till exempel får lära sig hur många ledamöter som sitter i riksdagen. Det här numret har något för både barn och vuxna, säger Jonas Lidheimer, projektledare för Kalle Anka & C:o.

På postern finns en rad detaljer att upptäcka för den uppmärksamme. Bland annat ett lastbilsflak som anspelar på det första talet i Almedalen som hölls av Olof Palme 1968 från just ett lastbildsflak. De ankifierade politikerna och journalisterna är med på postern tillsammans med Kalle Anka, Kajsa, Farbror Joakim, Knattarna och andra klassiska figurer som läsarna känner igen. Kalle Anka & C:o nr 28 finns att köpa i butik från tisdagen den 8 juli .

Ankifierade politiker och journalister:

Didrik Kalfält (Fredrik Reinfeldt)

Staffan Sjöben (Stefan Löfven)

Anke Borg (Anders Borg)

Fanny Klööv (Annie Lööf)

Jarl Pilt (Carl Bildt)

Gusten Piggelin (Gustav Fridolin)

Brunhild Styrman (Gudrun Schyman)

Margot Ankansson (Magdalena Andersson)

Dan Läxlund (Jan Björklund)

Rosa Sikrom (Åsa Romson)

Bucklas Pensson (Niklas Svensson)

Knut Pratson (Mats Knutson)

Bilder finns även i Egmont Publishing Kids pressrum på Mynewsdesk.

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR-ansvarig och Projektledare, Kalle Anka & C:o, Egmont Publishing Kids. Jonas.Lidheimer@egmont.se, 040-693 94 62.

Egmont Kids Media Nordic AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kids Media i Sverige omsätter 500 miljoner SEK (2011) och har 105 anställda. Verksamheten ingår i den internationella Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner med 6 400 medarbetare och som ger ut medier i över 30 länder. Egmonts totala omsättning uppgick 2011 till 1,4 miljarder EUR.

Taggar: