• Kalle Anka/

Sveriges största serietidning blir digital -  Första utgåvan från 1948 släpps gratis på iPad

Report this content

Nu släpps Sveriges största serietidning på iPad. Från och med den 4 september kan alla Kalle-älskare njuta av den klassiska veckotidningen i sin iPad. Det firas med att den första utgåvan någonsin av Kalle Anka & C:o, från 1948, släpps för gratis nedladdning.

– Vi ser att våra läsare befinner sig på flera digitala plattformar och därför känns det både naturligt och nödvändigt för oss att även kunna förse dem ett bra digitalt utbud. Samtidigt känns det riktigt häftigt att kunna bjuda på det allra första numret från 1948. Det är nästan så att man känner historiens vingslag genom sin surfplatta, säger Jonas Lidheimer, pr-ansvarig och projektledare för Kalle Anka & C:o.

Appversionen av Kalle Anka & C:o är identisk med den tryckta tidningen men specialanpassad för iPad med bland annat en särskild funktion som främjar läsupplevelsen - så kallad guidad läsning. I guidad läsning visas ett par rutor åt gången och i fri läsning visas samtliga rutor i helsida.

– Målet har varit att kunna erbjuda samma genuina och goda läsupplevelse i digital form som vi har gjort med den tryckta tidningen under flera år. Och det tycker jag verkligen att vi har lyckats med, fortsätter Jonas.

iPad-appen är gratis och finns att ladda ner via iTunes App Store från och med den 4 september. Samma dag släpps den senaste utgåvan av Kalle Anka & C:o, nr 36, till försäljning till en kostnad av 28 kronor. Två gratisnummer erbjuds också för nedladdning, Kalle Anka & C:o nr 1 från 1948 samt Kalle Anka & C:o nr 35. Framöver kan Kalle-läsarna se fram emot ett rykande färskt nummer till sin iPad varje tisdag året runt.

Bilder laddas ner från:

Appen laddas ner från:

För ytterligare information kontakta:

Jonas Lidheimer, PR-ansvarig och Projektledare för Kalle Anka & C:o, Egmont Kärnan,
jonas.lidheimer@egmont.se
, 040-693 94 62

Visste du att…?

• Kalle Anka gjorde sin debut 1934 som bifigur i kortfilmen The wise little hen.
  • Kalle Ankas fullständiga namn är Karl Magnus Anka.
  • Det första numret av Kalle Anka & C:o nr 1, 1948, kostade 60 öre. 2011 såldes ett exemplar av samma nummer för 165 000 kr på shoppingsajten Tradera.
  • Från början trycktes tidningen med varannan sida i färg och varannan i svart/vitt/rött.
  • Kalle Ankas motsvarigheter i Danmark, Norge och Finland, heter Anders And, Donald Duck och Aku Ankka.
  • Genom åren har flera klassiska ord och uttryck från Kalle Anka & C:o etsat sig fast i det svenska språket. Exempelvis Långtbortistan och läskeblask.
  • Serietidningar med Kalle Anka är populärast i de nordiska länderna samt i Tyskland, Holland och Italien.
  • De allra största Kalle Anka-fansen kallar sig ankister. I Sverige finns ett nationellt ankistförbund, NAFS(k), med ca 500 medlemmar.

Egmont Kärnan AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kärnan AB, som omsätter 500 miljoner SEK och har 105 anställda, ingår i Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner, som ger ut medier i över 30 länder, och som med 6 400 medarbetare hade en omsättning 2011 på 1,4 miljarder EUR.