”Bygg tätare städer för ett mer hållbart Sverige”

Kanozi i Almedalen 2018:

Det behövs inte fler, utan tätare städer. Det skapar förutsättningar för ett ökat urbant liv, minskade utsläpp, högre ekonomisk rörlighet och en mer levande stad. Med den utgångspunkten arrangerar Kanozi Arkitekter 4 juli seminarium i Almedalen.

– Det behövs en förändring i hur vi ser på förtätning i Sverige. En genomtänkt stadsplanering skapar hållbara städer där människans välmående är i fokus, säger Johan Casselbrant, delägare på Kanozi.

Närhet till affärer, grönområden, stadsliv, promenadstråk och underhållning. För att möta dagens bostadsbehov behöver Sverige bygga smart och fokusera på långsiktighet och hållbarhet. Framtidens attraktiva städer skapar mänskliga miljöer där stadskvaliteten är i fokus.

– Tillsammans lyfter vi lärdomar från andra städer och diskuterar vilka åtgärder och förändrade förutsättningar som behövs för att vi ska bygga fler täta städer där människornas livsmiljö är i fokus. Diskussionen utgår från den nyligen publicerade forskningen om Haussmanns stadsplaner för Paris, en av världens mest attraktiva städer och som jämfört med svenska städer har en hög täthet.

Medverkar gör Emma Hult, bostads- och idrottspolitisk talesperson i Miljöpartiet, Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör i Malmö Stad, Anders Gardebring, talesperson för Yimby Stockholm, Karin Ernlund, Gruppledare i Centerpartiet, Johan Casselbrant, delägare och arkitekt på Kanozi och Daniel Hohenthal, delägare och arkitekt på Kanozi. Karin Klingenstierna är moderator.

Seminarium: Därför ska vi förtäta svenska städer, inte bygga nya
Dag: 4/7 2018 14.00 – 14.50
Plats: Strandgatan 16A, Arkitekturträdgården

Länk till seminariet i Almedalskalendariet.

Johan Casselbrant, delägare och arkitekt, tel: 0705-14 48 14, johan.casselbrant@kanozi.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt Kanozi, tel: 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har omkring 60 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se