Kanozi Arkitekter tecknar kollektivavtal – ska locka spetskompetens

Kanozi stärker nu rollen som arbetsgivare och tecknade 1 april 2018 kollektivavtal. Arkitektkontoret har som målsättning att attrahera starka profiler inom branschen och fortsätta växa.

– Våra medarbetares trygghet och rättigheter är viktigt för oss. Detta sänder en klar signal i branschen att vi är en stark aktör som ser våra anställda som vår viktigaste tillgång, säger Helene Brandrup-Wognsen, styrelseordförande och tf. vd på Kanozi.

Helene Brandrup-Wognsen, styrelseordförande och tf. vd på Kanozi.

Året 2018 passerade Kanozi 50 miljoner i omsättning. Valet att nu teckna kollektivavtal visar både nuvarande och potentiella medarbetare att Kanozi utvecklas till att bli ett av Göteborgs och Sveriges ledande arkitektkontor.

– Medarbetarfrågor har alltid varit väldigt viktigt för oss, vi erbjuder bland annat ett generöst friskvårdsbidrag. Den största skillnaden i och med kollektivavtalet är att alla anställda nu omfattas av tjänstepensionen ITP istället för en pensionslösning upphandlad av Kanozi.

Helene Brandrup-Wognsen tillträdde i årsskiftet som tillförordnad vd, med uppdrag att skapa en mer effektiv intern organisation. Att teckna kollektivavtal är en fråga hon drivit.

– Kollektivavtalet garanterar att du som anställd själv inte behöver förhandla exempelvis tjänstepension, föräldraledighet och övertidsersättning. För våra anställda innebär det en större möjlighet att påverka arbetssituationen. Vår ambition är att växa ännu mer och locka rätt kompetenser, för att göra det måste Kanozi fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare, säger Helene Brandrup-Wognsen.

Johan Norén, marknadschef och delägare Kanozi, tel: 0705-14 48 07, 031-14 48 00, johan.noren@kanozi.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt Kanozi, tel: 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har 60 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se

Kollektivavtalet garanterar att du som anställd själv inte behöver förhandla exempelvis tjänstepension, föräldraledighet och övertidsersättning. För våra anställda innebär det en större möjlighet att påverka arbetssituationen. Vår ambition är att växa ännu mer och locka rätt kompetenser, för att göra det måste Kanozi fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.
Helene Brandrup-Wognsen