Kanozi ritar E.ONs nya framtidskontor i Malmö

E.ONs blivande huvudkontor i Malmö är ett spännande framtidsprojekt. Både för stadsdelen Nyhamnen i Malmö, för E.ON som företag och dess medarbetare, och ur ett hållbarhetsperspektiv. För Kanozi Arkitekter som ritar byggnaden är uppdraget från Castellum och E.ON mer än så.

Vi är med att utforma framtidens arbetsplats för E.ON och en symbol för hållbarhet i den nya stadsdelen Nyhamnen med arkitektur som gör avtryck av helt rätt anledningar. Människans välmående, stadens utveckling och en hållbar framtid är värderingar som helt går i linje med hur vi på Kanozi arbetar, säger Daniel Hohenthal, arkitekt och delägare Kanozi.

E.ONs nya huvudkontor i Malmö ritas av Kanozi Arkitekter på uppdrag av Castellum. Inflyttning planeras till sommaren 2021.

Kanozi Arkitekter har på uppdrag av fastighetsbolaget Castellum ritat den 24 500 kvm stora byggnaden som ska bli energibolaget E.ON Sveriges nya huvudkontor. För E.ON handlar det om att samla verksamheter från tre olika adresser i Malmö till ett större kontor.

– Eftersom Kanozi ritar allt från grunden kan vi lägga extra vikt vid E.ONs behov av funktion och hur de vill profileras. Husets mittdel har en stor öppen yta vilken fungerar som ett nav anställda kan röra sig kring för att träffa kollegor, ha möten eller få en kaffe av kontorets egen barista.

Kontorshuset ska rymma ca 1 500 medarbetare och kommer att certifieras med högsta hållbarhetsambitioner, bland annat The Well Building Standard som fokuserar på människors hälsa och välbefinnande på arbetsplatser.

– Huset ska andas hållbarhet och framtid vilket är en fantastisk utmaning och engagerande för oss på Kanozi. Både E.ON och Castellum vill bygga ett extraordinärt kontorshus ur hållbarhetsperspektiv, det präglar projektet i alla aspekter såsom byggproduktion, val av material och energilösningar.

Arkitektur och byggnader ska hålla över tid, nu har arkitektkontoret flera intressanta framtidsaspekter att arbeta med utöver hållbarhetsperspektivet.

– Nyhamnen är en av Malmös nya stadsdelar där byggnaden i sig ska vara profilerande och gynna utvecklingen av staden, E.ON ska samordna flera olika verksamhetsfunktioner i ett kontor och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare, och kontoret ska ge stöd åt företagets affärsutveckling. Det här är ett otroligt givande och utmanande projekt, säger Daniel Hohenthal, arkitekt och delägare Kanozi.

Daniel Hohenthal, arkitekt och delägare, tel: 0767-65 19 04, daniel.hohenthal@kanozi.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, tel: 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har omkring 60 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se

Vi är med att utforma framtidens arbetsplats för E.ON och en symbol för hållbarhet i den nya stadsdelen Nyhamnen med arkitektur som gör avtryck av helt rätt anledningar. Människans välmående, stadens utveckling och en hållbar framtid är värderingar som helt går i linje med hur vi på Kanozi arbetar.
Daniel Hohenthal, arkitekt och delägare på Kanozi