24 procent hållbarhetsmärkt mode på KappAhl i vår

På KappAhl intensifieras arbetet för att mer hållbart mode ska hitta vägen till kundens garderob. I vår är 24 procent av modekedjans sortiment hållbarhetsmärkt. Samarbetet med namnkunniga fotografen Mary McCartney blir vårens höjdpunkt.
      – KappAhl och Mary hittade varandra direkt i sitt stora engagemang för hållbarhet, berättar KappAhls Sortiment - och design direktör Carina Ladow. Resultatet av samarbetet, kollektionen ”Dreams through a Lens”, kombinerar hållbart producerade material och klassiskt mode som håller länge.

När KappAhl i en stor enkät frågade sina kunder vilka de viktigaste miljöfrågorna är, hamnar ökad tillgång till miljövänligare material och minskad kemikalieanvändning i topp. Det är två viktiga hållbarhetsutmaningar som står högt på KappAhls agenda.
     – Den än så länge begränsade tillgången till hållbara material är en av våra stora utmaningar, berättar Carina Ladow. Vi följer noga tillgången på marknaden och deltar i viktiga projekt som tar utvecklingen framåt.

Mary McCartney och ”Dreams through a Lens”
Den namnkunniga och internationellt erkända fotografen Mary McCartney, dotter till Paul och Linda McCartney, har agerat kreativ chef samt fotograferat och filmat ”Dreams Through a Lens”-kampanjen.

”Dreams through a Lens” är en klassiskt tidlös sommarkollektion, helt framställd i hållbara material – ekologisk bomull, ekologiskt lin och återvunnen polyester. Kollektionen är framtagen med mindre åtgång av vatten, energi och kemikalier och har klassiska snitt som gör att plaggen lever längre. ”Dreams through a Lens” lanseras onsdag 6 maj, på Shop Online och i butik. Bilder från kollektionen finns att ladda hem från KappAhls pressbildbank.

KappAhls hållbarhetsarbete
KappAhl samlar hela sitt omfattande hållbarhetsarbete under konceptet ”Future Friendly Fashion”. Arbetet bedrivs inom många områden, med fokus på mer hållbart mode i kundens garderob. Idag är 24 procent av sortimentet hållbarhetsmärkt och år 2020 ska all bomull från modekedjan komma från mer hållbara källor.

För ytterligare information
Carina Ladow, Sortiment- och Designdirektör, tel 0704-71 57 02, carina.ladow@kappahl.com
Charlotte Högberg, Informationschef, tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl, grundat 1953, är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. KappAhl erbjuder prisvärt mode i egen design till de många människorna – kvinnor, män och barn, med särskilt fokus på kvinnan mitt i livet. 24% av sortimentet är hållbarhetsmärkt. 2013/2014 var omsättningen 4,7 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.kappahl.com.

KappAhls sortiment- och designdirektör Carina Ladow