KappAhl ansluter sig till Canopy – för mer hållbara textilier

Som en del i sitt prioriterade arbete att öka andelen hållbart mode i kundens garderob ansluter sig KappAhl nu till den internationella miljöorganisationen Canopy och deras arbete för att bevara världens urskogar, arter och klimat.
     – Vårt engagemang i Canopy är en del i vår ambition att enbart använda cellulosabaserade* fibrer som kommer från hållbara skogsbruk, förklarar Eva Kindgren de Boer, KappAhls hållbarhetschef Produktion.

KappAhl ansluter sig idag till den internationella miljöorganisationen Canopy och deras arbete för att bevara världens urskogar, arter och klimat. Genom medlemskapet fortsätter modekedjan sitt målmedvetna hållbarhetsarbete, i detta fall för att bidra till att eliminera användningen av cellulosabaserade* fibrer från hotade skogar runt om i världen. Och i förlängningen öka andelen hållbart mode i kundens garderob.

Modekedjan påbörjar nu arbetet med att säkerställa att all viskos, lyocell, modal och andra cellulosafibrer enbart kommer från leverantörer godkända av Canopy. Arbetet beräknas vara fullt genomfört under 2017.

*Cellulosabaserade fibrer är exempelvis viskos, rayon, modal och lyocell. Enligt Canopys beräkningar kommer cirka 1/3 av all cellulosafiber i världen idag från hotade skogar som är viktiga för klimatet och den biologiska mångfalden.

Canopy är en icke-vinstdrivande miljöorganisation som strävar efter att skydda skogar, arter och klimatet. Canopy samarbetar med mer än 750 företag för att utveckla innovativa lösningar, göra varuflödet mer hållbart och bidra till att skydda världens återstående gamla och hotade skogar. Läs mer på www.canopystyle.org.

Eva Kindgren de Boer, hållbarhetschef Produktion. Tel 0704-71 55 08.
Charlotte Högberg, kommunikationschef. Tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl vill skapa prisvärt mode med kvalitet – producerat med respekt och omsorg för människor och miljö. Idag är 38% av bolagets produkter hållbarhetsmärkta.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 380 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna.

2014/2015 var omsättningen 4,6 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i åtta länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm.

Mer information finns på www.kappahl.se

Vårt engagemang i Canopy är en del i vår ambition att enbart använda cellulosabaserade* fibrer som kommer från hållbara skogsbruk. Det bidrar också till vårt mål om att löpande öka andelen hållbara material i vårt sortiment.
Eva Kindgren de Boer, KappAhls hållbarhetschef Produktion