Kappahl Ansluter sig till Sustainable Apparel Coalition

För att bidra till ett ökat tempo i utvecklingen av hållbara arbetssätt och lösningar i modeindustrin har KappAhl anslutit sig till Sustainable Apparel Coalition (SAC).
        – Vi fortsätter ta en aktiv roll för att bidra till den systemförändring som behöver ske i vår bransch. Med SAC kan vi harmonisera våra arbetssätt för hållbarhet med andra aktörer i branschen för att tillsammans göra en större skillnad,  säger KappAhls vd Danny Feltmann.

Modekedjan KappAhl har valt att ansluta sig till Sustainable Apparel Coalition för att bidra till ett ökat tempo i utvecklingen av hållbara arbetssätt och lösningar i modeindustrin. I SAC kommer man tillsammans med andra aktörer i branschen; köpare, leverantörer, forskare, investerare och konsumenter samordna sina insatser för ökad transparens och bättre resultat i utvecklingen mot en hållbar modeindustri.

KappAhl vidareutvecklar nu sina arbetsmetoder med hjälp av SAC:s verktygsserie Higg Index. Målet är  tydliga, branschgemensamma standarder för att mäta och utvärdera leverantörers och produkters prestanda gällande hållbarhet.
      – Branschgemensamma arbetssätt kommer att påverka hela vår värdekedja positivt och göra branschen mer transparent. Detta är vägen mot en hållbar modeindustri, berättar Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl.

Sustainable Apparel Coalition (SAC) är en organisation som arbetar för en hållbar modeindustri med visionen om en industri som inte skadar miljön och som har en positiv inverkan på människor och samhällen. SAC:s Higg Index är en serie verktyg som gör det möjligt att mäta och värdera leverantörers och produkters hållbarhetsprestanda och bidra till långsiktigt hållbara förbättringar för fabriksarbetare, lokalsamhällen och miljön. Med gemensamma arbetssätt och processer uppnår branschen även den transparens som allt fler konsumenter kräver. Mer info: www.apparelcoalition.org

För ytterligare information
Fredrika Klarén, Hållbarhetschef, tel 0704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com
Charlotte Högberg, Kommunikationschef, tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. 2016/2017 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i tio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.se.

Vi fortsätter ta en aktiv roll för att bidra till den systemförändring som behöver ske i vår bransch. Med SAC kan vi harmonisera våra arbetssätt för hållbarhet med andra aktörer i branschen för att tillsammans göra en större skillnad.
KappAhls vd Danny Feltmann