KappAhl bokslutskommuniké 16/17: Förbättrad prestation

Räkenskapsåret 2016/2017 var ännu ett steg på vägen mot KappAhls finansiella målatt nå en rörelsemarginal om 10 procent samt en försäljningsökning om 4 procent under en konjunkturcykel.”
Läs vd.s kommentar i bifogad rapport.

• Försäljningen under kvartalet var oförändrad, 1 248 (1 248) MSEK jämfört med fjärde kvartalet föregående år och ökade med 4,1 procent till 4 916 (4 724) MSEK under året.
  • Bruttomarginalen ökade med 2,7 procentenheter till 60,7 (58,0) procent under kvartalet och med 0,4  procentenheter till 62,2 (61,8) procent för året.
  • Investeringarna har ökat till 177 (120) MSEK för året.
  • Rörelsemarginalen i kvartalet blev 11,1 (7,9) procent och 9,1 (7,4) procent för året.
  • Styrelsen föreslår att utdelning lämnas med 2,00 kronor/aktie. Därutöver föreslår styrelsen en utskiftning om 6,50 kronor/aktie genom ett inlösenförfarande.
Fjärde kvartalet (juni-augusti) Tolv månader (september-augusti)
      2016/2017 2015/2016 Förändring 2016/2017 2015/2016 Förändring

Nettoomsättning, MSEK 1 248 1 248 0 4 916 4 724 192
Rörelseresultat, MSEK 139 99 40 448 350 98
Bruttomarginal, % 60,7 58,0 2,7 62,2 61,8 0,4
Rörelsemarginal, % 11,1 7,9 3,2 9,1 7,4 1,7
Resultat efter skatt, MSEK 141 59 82 364 245 119
Resultat per aktie, SEK  1,84 0,77 1,07 4,74 3,19 1,55
Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK 61 -3 64 572 304 268

Denna information är sådan information som KappAhl AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Danny Feltmanns försorg, för offentliggörande den 12 oktober 2017 kl. 07.30 CET.

Danny Feltmann, vd och koncernchef. Tel 031-771 56 61.
Anders Düring, finansdirektör. Tel. 0708-88 77 33.

För bilder och övrig information
Charlotte Högberg, Kommunikationschef, tel. 0704-71 56 31, e-post charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. 2016/2017 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.se.