KappAhl startar textilinsamling i butik

I höst startar modekedjan KappAhl insamling av textilier för återanvändning och återvinning i sina butiker.
    – Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder.

Studier visar att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning. Under några veckor i augusti kommer KappAhl i några av sina butiker att utvärdera insamling av kasserade textilier för återanvändning och återvinning. Planen är sedan att lansera tjänsten i samtliga KappAhl-butiker redan under hösten.
     – Det finns många viktiga användningsområden för kasserade textilier, säger Fredrika Klarén. Vår ambition är att de ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material.

För ytterligare information
Fredrika Klarén, Hållbarhetschef. Tel 0704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com
Charlotte Högberg, Informationschef. Tel 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl, grundat 1953, är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. KappAhl erbjuder prisvärt mode i egen design till de många människorna – kvinnor, män och barn, med särskilt fokus på kvinnan mitt i livet. 18% av sortimentet är hållbarhetsmärkt. 2012/2013 var omsättningen 4,8 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 500. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. För mer information, besök www.kappahl.com.

Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder.
KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén