Lyckad julkampanj för barn som har det tufft

Modekedjan KappAhl gick i julhandeln ut och uppmanade sina kunder att bidra till organisationer som arbetar för barn som har det tufft. Kampanjen gav ett gott utfall och samlade in närmare
700 000 kronor. I Sverige kommer 360 000 kronor av dessa att gå till BRIS, Barnens rätt i samhället.
       – Engagemanget ger oss möjlighet att synliggöra ämnet och uppmuntra var och en som kan och vill att bidra, säger Sofia Wallin, KappAhls design- och inköpschef Barn. Den lyckade julkampanjen har gett oss mersmak för ytterligare insatser.

I alla länder där KappAhl har butiker stöder modekedjan organisationer som arbetar för att barn ska ha någonstans att vända sig när de inte är trygga. I Sverige stöder man BRIS, Barnens Rätt i Samhället. För att bidra ekonomiskt till BRIS verksamhet tog KappAhl fram ett barnsortiment med märkningen Friendly* där man i julklappstider skänkte 25 kr för varje såld produkt.

KappAhl kommer även fortsättningsvis att lyfta BRIS och övriga organisationer i olika typer av aktiviteter. Organisationer som KappAhl stöder i övriga länder där man har butiker är Kors på Halsen (Norge), Mannerheimförbundet (Finland), Nobody's Children Foundation (Polen) och Linka Bezpeci (Tjeckien).

*Friendly är den del av KappAhls hållbarhetskoncept ”Future, Friendly, Fashion” som handlar om hur modekedjan arbetar med de relationer man har med kunder, medarbetare, leverantörer och omvärld.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Heléne Tibblin, tf Chef Insamling & Sponsring BRIS. Tel 0701-60 88 33. E-post helene.tibblin@bris.se
Charlotte Högberg, Informationschef KappAhl. Tel 0704-71 56 31. E-post charlotte.hogberg@kappahl.com

BRIS, Barnens Rätt i Samhället, bistår barn och ungdomar som far illa och är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället. Kärnan i Bris verksamhet är Bris stödtelefon 116 111, Bris-mejlen och Bris-chatten. Dit kan barn och ungdomar anonymt och kostnadsfritt vända sig när de behöver stöd av en vuxen. Läs mer på bris.se.

KappAhl grundades 1953 och är en ledande modekedja med över 390 butiker och 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2011/2012 var KappAhls omsättning nästan 4,6 miljarder kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

Engagemanget ger oss möjlighet att synliggöra ämnet och uppmuntra var och en som kan och vill att bidra.
Sofia Wallin, KappAhls design- och inköpschef Barn