900 000 kilo skräp i avloppet varje år

Report this content

Ungefär 900 000 kilo. Så mycket skräp fastnar varje år i rensgallren i Käppalaförbundets avloppsreningsverk Käppalaverket. Skräp som spolas ner av invånarna i förbundets elva medlemskommuner: Danderyd, Lidingö, Nacka, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna och Värmdö.

Varje år fastnar ungefär 900 000 kilo* skräp i rensgallren på Käppalaverket. Skräp som orsakar problem, både lokalt i kommunernas avloppsledningsnät, i Käppalaförbundets avloppstunnel och på Käppalaverket där avloppsvattnet renas. Skräpet täpper till avloppsledningar, fastnar i pumpar och annan mekanisk utrustning och orsakar onödiga kostnader.

En målgruppsundersökning som Käppalaförbundet låtit genomföra visar att det som oftast spolas ner felaktigt i toaletten är bomullstussar, tamponger, våtservetter, snus/cigarettfimpar och tops/bomullspinnar.

Käppalaförbundet vill minska mängden skräp i avloppsvattnet och genomför därför, med start denna vecka, den första delen av tre i en informationskampanj som handlar om att man inte ska spola ner skräp i toaletten. Kampanjen riktar sig till invånarna i förbundets medlemskommuner.

- Vi uppmanar alla att bara spola ner kiss, bajs och toalettpapper i toaletten. Och att skaffa en papperskorg till badrummet och alltid slänga skräp i den i stället för i toaletten. Då kan skräpet brännas och bli till fjärrvärme i stället för att orsaka problem och onödiga kostnader, säger Susanne Carlberg, kommunikationschef på Käppalaförbundet.

* Medelvärde för de 5 senaste åren.

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Carlberg, kommunikationschef
Telefon: 08-766 67 00. E-post: susanne.carlberg@kappala.se

Käppalaförbundet renar avloppsvatten från mer än en halv miljon människor i elva medlemskommuner norr och öster om Stockholm. Reningen sker på ett mycket effektivt sätt i Käppalaverket på Lidingö. Vi tar också tillvara den näring och energi som finns i avloppsvattnet och återför slam, biogas och värme till samhällets kretslopp. Mer information finns på www.kappala.se.