Ny styrelse och fullmäktige leder Käppalaförbundet

Report this content

Från den 1 januari 2019 och fyra år framåt leds Käppalaförbundet av en ny förbundsstyrelse och förbundsfullmäktige. Detta beslutades på förbundsfullmäktiges möte den 18 december 2018. Styrelseordförande är Daniel Källenfors, Lidingö och fullmäktigeordförande Lars-Erik Salminen, Solna.

Käppalaförbundet består av elva medlemskommuner (Danderyd, Lidingö, Nacka, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna och Värmdö) och har som uppgift att rena dessa kommuners avloppsvatten, vilket görs i Käppalaverket på Lidingö. I förbundets beslutande organ, förbundsstyrelse och förbundsfullmäktige, sitter politiker från medlemskommunerna.

Käppalaförbundet är inne i en period med stora omställningar av anläggningarna för att kunna uppfylla nya skärpta utsläppsvillkor, öka kapaciteten då invånarna i medlemskommunerna blir fler men också för att delar av anläggningarna är i behov av omfattande renovering.

– Jag ser fram emot som styrelseordförande att leda arbetet i Käppalaförbundet. Det är viktigt att Käppalaförbundets anläggningar kan möta ökande efterfrågan från medlemskommunerna men samtidigt värna om vår miljö. Det är således viktiga frågor och investeringar som ska hanteras i förbundet under den kommande mandatperioden, säger Daniel Källenfors.

Vilka politiker som sitter i respektive organ finns att läsa på www.kappala.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Thunberg, VD
Telefon: 08-766 67 00. E-post: andreas.thunberg@kappala.se

Susanne Carlberg, kommunikationschef
Telefon: 08-766 67 00. E-post: susanne.carlberg@kappala.se

Käppalaförbundet renar avloppsvatten från mer än en halv miljon människor i elva medlemskommuner norr och öster om Stockholm. Reningen sker på ett mycket effektivt sätt i Käppalaverket, Sveriges tredje största avloppsreningsverk. Käppalaverket är också en resursutvinningsanläggning som tar tillvara och återför den näring och energi som finns i avloppsvattnet till samhällets kretslopp. Mer information finns på www.kappala.se.