Analysguiden: Full fart framåt med ny vd

Karessa har haft en turbulent tid bakom sig men nu finns en ny vd på plats som avser skruva upp tempot på utvecklingen. Avtal för GMP-tillverkning för K-03 finns på plats för att konceptuellt pröva kandidaten under 2017.

Karessa utvecklar läkemedel mot impotens, alltså erektil dys-funktion. De tre projekten i utvecklingsportföljen bygger samtliga på att kombinera generiska substanser från välkända och redan godkända läkemedel med en unik drug delivery-plattform, en buckal film. Den kan placeras i munnen och möjliggör ett snabbt och pålitligt upptag. Konceptet har påvisats i laboratoriemiljö.

Nyligen tillträdde Michael Brobjer vd-posten. Michael har lång erfarenhet från branschen och har jobbat med utveckling på bland annat APL (Apotek Produktion & Laboratorier AB) och Biovitrum (Sobi). Bolagets strategi och fokus ligger kvar. Att påskynda pågående utvecklingsarbete med K-01 och K-03 ligger högt på Michaels lista över saker att uträtta som ny vd.

Den initiala planen var att presentera resultat från klinisk studie under fjärde kvartalet 2016. Planen har på grund av fördröjande moment under pågående utvecklingsfas reviderats. Istället kommer en konceptsvalideringsstudie (PoC) att genomföras. Nyligen meddelades det att en kontraktstillverkare har bestämts för GMP-tillverkning av K-03. Syftet med studien är bland annat att fastställa en optimal formulering. Ett positivt resultat kan även komma att underlätta arbetet med ett eventuellt licensavtal. Förseningar har kostat pengar liksom förtroende som pressat aktiekursen.

Beslutet kring att genomföra en PoC-studie adderar ytterligare ett moment som inte var en del av den initiala tidsplanen. Ett potentiellt önskvärt resultat adderar dock viss trygghet inför nästkommande registreringsstudie. Vi reviderar vår modell i linje med en ny uppskattad tidsplanen och tar ökad höjd för risken i att denna hålls. Motiverat pris per aktie beräknas till 11,5 kronor med rekommendationen Öka. Identifieras en lämplig formulering som bolaget går vidare med så skapas en mer intressant situation.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.