Karessa Pharma Holding AB (publ): Bokslutskommuniké 1 januari–31 december 2016

Fjärde kvartalet 2016, 1 oktober–31 december

• FoU kostnader för kvartalet uppgick till 2,0 Mkr (1,4 Mkr)
  • Resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till –2,8 Mkr (–3,2 Mkr)
  • Resultat per aktie för kvartalet uppgick till –0,26 kr (–0,29 kr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för kvartalet uppgick till –3,1 Mkr (–3,0 Mkr)

Perioden 1 januari–31 december

• FoU FoU kostnader för perioden uppgick till 6,3 Mkr (5,8 Mkr)
  • Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till –10,5 Mkr (–12,6 Mkr)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till –0,95 kr (–1,14 kr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till –10,9 Mkr (–11,6 Mkr)
  • Eget kapital per den 31 december 2016 uppgick till 221,8 Mkr (232,3 Mkr)
  • Likvida medel per den 31 december 2016 uppgick till 52,2 Mkr (63,1 Mkr)

Förändringar i utvecklingsstrategin
I syfte att underlätta processen med att finna lämpliga kommersiella partners inför framtida marknadslanseringar beslutades i december att genomföra proof-of-concept-prövningar av läkemedelskandidaterna K-01 och K-03 innan projekten tas vidare i registreringsstudier. Förutsatt att inga hinder uppstår under de pågående utvecklingsaktiviteterna, beräknas proof-of-concept-studierna kunna initieras under 2017. En reviderad utvecklings och registreringsplan, baserad på den uppdaterade strategin, kommer att presenteras under första kvartalet 2017.

Väsentliga händelser under året

Nytt läkemedelsprojekt och omprioriteringar i projektportföljen
I augusti meddelade Karessa att bolaget startat ett nytt läkemedelsprojekt, K-03, baserat på den redan godkända och välbeprövade läkemedelsmolekylen vardenafil. Vardenafil är den aktiva substansen i impotensläkemedlet Levitra, vars patent löper ut under 2018. Försäljningen av Levitra, som i USA marknadsförs under varumärket Staxyn, uppgick 2015 till cirka 2,1 miljarder kronor. Baserat på nya lovande forskningsresultat och möjligheten att kunna inleda kliniska studier med K-03 redan under 2017 gjordes samtidigt en nedprioritering av bolagets prekliniska projekt K-02 (tadalafil).

Kontrakt med PlastoPharma avseende produktion av läkemedel
Under våren 2016 inleddes slutförhandlingar med Laboratories Plasto Santé (PlastoPharma) avseende produktion av läkemede inför den kommande kliniska prövningen av Vigressa™. Ambitionen är att genom samarbetet även säkerställa en välfungerande och kostnadseffektiv produktion av Vigressa™ i kommersiell skala inför en framtida marknadslansering. PlastoPharma är en privatägd kontraktstillverkare med mer än 20 års erfarenhet av transdermala, filmbaserade läkemedel. Bolaget har sitt huvudkontor i Paris och forsknings- och produktions anläggningar i Chenôve, Frankrike.

Ulf Tossman vald till ny styrelseordförande i Karessa Pharma
Årsstämman i Karessa Pharma 26 maj 2016 valde Ulf Tossman till ny styrelseordförande.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens slut

Ny VD, förslag till ny styrelseordförande och kallelse till extra bolagsstämma
I början på februari 2016 begärde styrelseordförande Ulf Tossman, utträde ur Karessas styrelse. Samtidigt sa Torbjörn Kemper upp sin anställning som VD i bolaget. Kemper begärde även utträde ur Karessas styrelse. Ny styrelse i Karessa Pharma Holding AB kommer väljas vid en extra bolagsstämma den 3 mars 2017. Ulf Tossman och Torbjörn Kemper kommer kvarstå i styrelsen fram till den extra bolagsstämman.

Som ny VD har Michael Brobjer rekryterats. Brobjer tillträder som VD för Karessa AB 3 mars 2017. Brobjer är civilingenjör i Kemiteknik och har en bred erfarenhet av läkemedelsutveckling och chefsbefattningar inom marknad, försäljning och affärsutveckling på läkemedelsföretag. Han kommer närmast från APL där han varit marknads- och affärsområdeschef. Tidigare har Michael även arbetat på Biovitrum, Pharmacia&Upjohn och KabiPharmacia. Styrelseledamot i Karera AB. Brobjer föreslås även ta plats i Karessas styrelse.

Till ny ordförande föreslås Ulf Lindberg. Lindberg (f. 1952) har mer än 15 års erfarenhet från läkemedelsindustrin. Under 7 år i det Amerikanska företaget Lederle med ansvar för sälj- och marknadsföringsroller, men även inom klinisk forskning. Därefter Pharmacia i 8 år som marknadschef Norden, Affärsområdeschef Allergi globalt och senare medlem av koncernledningen och informationschef. Ulf startade senare Eductus/Competencia som år 3 omsatte ungefär 250 miljoner och då var Sveriges största kommersiella utbildningsbolag. Därefter var Ulf VD under 4 år för Pricer i USA. Idag är han VD för Enhancer där han agerar rådgivare till företag och organisationer på uppdrag av ägare, styrelser och ledningar.

Stockholm 2017-02-28

Denna bokslutskommuniké har varit föremål för en övergripande granskning av bolagets revisorer.

Torbjörn Kemper, VD, Karessa Pharma AB
E-post: torbjorn.kemper@karessa.se

Om Karessa
Karessa är ett nytt svenskt läkemedelsbolag med målet att revolutionera marknaden för läkemedel som behandlar erektil dysfunktion. Genom innovation, nytänkande och patenterad teknik vill vi hjälpa män att återfå sin sexuella förmåga – utan att behöva planera långt i förväg. Karessas aktie är listad på Nasdaq First North. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, se www.karessa.se